25 maj – Internationella sköldkörteldagen

25 maj är den Internationella sköldkörteldagen som vill uppmärksamma och sprida kunskap om sköldkörtelsjukdom. Årsdagen startades ursprungligen av Amerikanska Sköldkörtelförbundet (ATA) och görs i samarbete med Europeiska Sköldkörtelförbundet (ETA) )samt alla systerorganisationer runt om i världen som på ett eller annat sätt arbetar med sköldkörtelhälsa.

Den livsviktiga fjärilsliknande hormonproducerande körteln, som sitter på halsens framsida, påvekar varenda cell, vävnad och organ i kroppen. Hormonerna som produceras av sköldkörteln påverkar kroppens ämnesomsättning och andra livsviktiga funktioner såsom kroppens energinivå och hjärtfunktion. Amerikanska Sköldkörtelförbundet räknar med att ca 20 miljoner amerikaner är drabbade av sköldkörtelsjukdom och att mer än 12 procent av befolkningen under sin livstid kommer att utveckla sköldkörtelsjukdom.

Fira Internationella sköldkörteldagen genom att sprida info om denna dag på din egen Facebooksida/Twitter/Instagram. Ökad generell kunskap om sköldkörtelsjukdom är en av byggstenarna för att förändra/förbättra sköldkörtelvården.