Om Sköldkörtelförbundets undersökning i flera medier samt debatt i Läkartidningen

Flera medier har plockat upp Sköldkörtelförbundets andra pressmeddelande baserat på Sveriges största patientundersökning av sköldkörtelvården, som gick ut torsdagen den 26 oktober, däribland Allas, Hemmets, Femina, Året Runt, MåBra som publicerat artiklar med titeln ”Kritik mot vanliga sköldkörtelmedicinen: ”Dags ta denna larmsignal på allvar””, Life Science Sweden med artikeltiteln ”Sköldkörtelmedicin hjälper få”, samt Kurera med artikeltiteln ”Levaxin hjälper bara hälften av alla sköldkörtelsjuka”. Också nyhetsbrevet Läkemedelsmarknaden – Affärsnyheter för dig i läkemedelsbranschen, har glädjande nog plockat upp nyheten och har titeln: ”Levaxin ger bara symtomlindring åt varannan”.

Den 1 november publicerade NetdoktorPro en artikel och intervju med endokrinologiprofessorn Kerstin Brismar, med anledning av resultatet av patientundersökningen samt den debatt som följt i Läkartidningen på grund av riksdagsmotionen Förbättrad kunskap om och behandling av sköldkörtelsjukdomar, som bland annat tar upp resultatet av undersökningen. Läs också det mycket intressanta inlägget ”Lehtihet och Calissendorff bör visa att Levaxin fungerar” på Thyroidhormones.

NetdoktorPro har även, baserat på det första pressmeddelandet, publicerat artikeln Patienterna slår larm: stor kunskapsbrist inom sköldkörtelvården. Detta plockades även upp i en studie från Lunds universitet: Hypotyreos: Lyssna på mig! En intervjustudie med sex personer som har hypotyreos med kvarvarande symtom.

Debatten i Läkartidningen:
Anmärkningsvärt om sköldkörtelvården i riksdagsmotion
Replik till Mikael Lehtihet och Jan Calissendorff: »Naturligt att reagera och agera för bättre sköldkörtelvård«
Slutreplik om sköldkörtelvården: Bättre sköldkörtelvård ska bygga på fakta (Slutreplik från Sköldkörtelförbundet ang denna debatt: Förstår dessa två läkare inte att ta fram fakta – som saknas idag och så även för levotyroxin (Levaxin) – är just det som är riksdagsledamöterna motionerar för? Och har de ingen koll på att Levaxin godkändes 1954, för 63 år sedan?)

Tillsammans kan vi göra skillnad! Vi arbetar för: Ökad kunskap – Individanpassad vård – Friskt liv för alla med sköldkörtelsjukdom. Bli medlem idag!

Mer Media & opinion