Förbundets satsning inom opinionsbildning bär frukt!

I slutet av 2018 presenterades en riksdagsmotion där politikerna använde sig av Sköldkörtelförbundets Sifo-undersökning och -rapport som underlag. Och i februari 2019 presenterade kristdemokraten Betty-Ann Nilsson i Region Västerbotten interpellationen ”Likvärdig vård för medborgare med hypotyreos (underfunktion av sköldkörteln)” – också den baserad på samma underlag.

Sköldkörtelförbundet har sedan Sifo-rapporten publicerades i juli 2018 arbetat hårt med att få ut resultatet av denna till landets alla politiker som arbetar med frågor inom hälso- och sjukvård. Genom att informera och påverka politiker vill vi få till en nödvändig förändring av sköldkörtelvården. Regeringskrisen har lett till viss fördröjning, men nu börjar vi så smått se frukten av arbetet – och vi är övertygade om att detta bara är början!

Den 12 mars har SKÖFs styrelse blivit inbjudna till ett uppföljande möte med Sveriges kommuner och landsting (SKL), och möter denna gång Nationella programområdet (NPO) för Endokrina sjukdomar. Denna grupp leder kunskapsstyrningen inom endokrinologi nationellt, och består av experter med bred kompetens och representation från alla sjukvårdsregioner. Också här har Sköldkörtelförbundets Sifo-rapport varit en dörröppnare.

Läs också:

One comment on “Förbundets satsning inom opinionsbildning bär frukt!

Comments are closed.