Idag 25 maj är det internationella sköldkörteldagen – World Thyroid Day!

Idag 25 maj är det den Internationella sköldkörteldagen, som har som syfte att uppmärksamma och sprida kunskap om sköldkörtelsjukdom. Årsdagen startades ursprungligen av Amerikanska Sköldkörtelförbundet (ATA) och görs i samarbete med Europeiska Sköldkörtelförbundet (ETA) samt alla systerorganisationer runt om i världen som på ett eller annat sätt arbetar med sköldkörtelhälsa. Som ett led i detta arrangerar Sköldkörtelförbundet imorgon lördag Sköldkörteldagen – för fjärde året i rad!

Den livsviktiga fjärilsliknande hormonproducerande sköldkörteln, som sitter på halsens framsida, påverkar varenda cell, vävnad och organ i kroppen. Hormonerna som produceras av sköldkörteln påverkar kroppens ämnesomsättning och livsviktiga funktioner såsom kroppens energinivå, hjärtfunktion och hjärnans och centrala nervsystemets funktioner. Amerikanska Sköldkörtelförbundet räknar med att ca 20 miljoner amerikaner är drabbade av sköldkörtelsjukdom och att mer än 12 % av befolkningen under sin livstid kommer att utveckla sköldkörtelsjukdom. I Sverige medicinerar över 460 000 personer med läkemedel mot sköldkörtelsjukdom, och utöver dessa finns ett mörkertal som ännu inte fått sin diagnos. Underfunktion i sköldkörteln, hypotyreos, är en av Sveriges vanligaste sjukdomar.

Uppmärksamma Internationella sköldkörteldagen du också genom att sprida information om denna dag på t ex din Facebooksida, Twitter eller Instagram. Ökad allmän kunskap och förståelse om sköldkörtelsjukdom är en av byggstenarna för att kunna förändra och förbättra sköldkörtelvården!