Medlemmarnas erfarenheter: ”Du har rätt att må bra”

Mår du inte bra, trots behandling för dina sköldkörtelbesvär? Vi frågade våra kloka medlemmar om hur de lyckats öka sin livskvalitet och fick många guldkorn till svar. Läs här om vad som hjälpt dem allra mest.

Att vara sköldkörtelsjuk kan ibland kännas ensamt och vilset. Livskvaliteten och måendet är inte som du skulle önska men vad finns att göra åt det? Sköldkörtelförbundets tusentals medlemmar har tillsammans otroligt mycket erfarenhet av att komma tillbaka och må bättre igen. Så vi frågade dem:

Hur gör du för att må bra med sköldkörtelsjukdom?

Vill du läsa Facebookinlägget och alla erfarenheter i sin helhet? Där finns otroligt många kloka insikter och råd, tyvärr kan vi inte ta med alla här. Klicka då här.

Totalt har vi samlat 7 viktiga erfarenheter, och idag får du nummer 1 och 2. Fler erfarenheter från medlemmarna kommer fredag 28/1 och måndag 31/1. Håll utkik!

1. Du har rätt att må bra

När vi länge dragits med symtom och kanske anpassat livet efter dem är det lätt att bli blind för hur vår livskvalitet påverkas. Erika påminner oss om att vi alla har rätt att må bra:

“Jag tog tag i saken med egna händer, läste allt jag kom över, lärde mig och ifrågasatte om det var ok att må så dåligt som jag gjorde.”

Catrin sammanfattar: “Våga bråka med läkarna och förklara att det är din kropp, ditt liv, ditt välmående.”

2. Läs på om din sjukdom

För att kunna ställa krav på sjukvården upplever många att de varit tvungna att läsa på själva. Det kan vara svårt att ta till sig information och kännas orättvist att behöva vara ”sin egen läkare”. Maria berättar om svårigheterna att som sjuk behöva sätta sig in i medicinska fakta: ” Jag läste på allt jag kom över tillsammans med en vän som var i samma situation som jag, det är ett tips när man har svår hjärndimma för man hjälper varandra. Vi gjorde ett jättejobb tillsammans.”

Pia Ulvenblad är forskare inom bland annat kommunikationsstrategier och har en tjänst som docent vid Högskolan i Halmstad. 2004 fick hon diagnosen hypotyreos. Upplevelsen av att vara sjuk och sedan må bra ledde henne till ett nytt forskningsområde om spetspatienter.

Ordet kom med i svenska nyordslistan år 2017 och är ett av Pia Ulvenblads favoriter:

”En spetspatient är någon som vet vad den vill uppnå med sin vård. De är så väl pålästa att de kan vara med och bidra till positiv utveckling i sitt mående. De är likvärdiga i kommunikationen med vården.” Läs mer om Pia Ulvenblads forskning här.

One comment on “Medlemmarnas erfarenheter: ”Du har rätt att må bra”

Comments are closed.