Tillsammans för bättre sköldkörtelvård! Ses vi på Sköldkörteldagen lördag 25 maj?

Sköldkörtelförbundet uppmärksammar World Thyroid Day, Internationella sköldkörteldagen lördag 25 maj 2019, genom manifestationer för de 92 000 vårdlösa – som lider av sköldkörtelsjukdom och inte får den vård de är i behov av. Dessa människor blir varken sedda eller hörda. Denna dag ska vi höja våra röster för dem.

Vi hoppas att många engagerade kommer att ha möjlighet att närvara –  för ju fler vi är, desto högre blir vår röst. Ta gärna med dig familj och vänner! Och har du inte möjlighet att själv närvara, varför inte skicka någon i ditt ställe? Om du inte bor i närheten av manifestationerna, läs då längre ner i detta medlemsbrev om hur du ändå kan bidra!

Manifestationerna kommer att ske på fyra platser i landet: Stockholm, Umeå, Gävle och Hudiksvall. Kom klädd i svart med något orange som bryter av. En sjal, sidenband, hatt eller annan detalj.

Om du har Facebook, anmäl gärna ditt deltagande på Facebooklänken nedan för den stad där du kommer att närvara, samt dela evenemanget med dina vänner och uppmana dem att komma och visa sitt stöd!

Sergels torg, kl 12:00
Ur programmet: Förbundsordförande Nadja Öström, läkaren Helena Rooth Svensson – som skrivit flera böcker och artiklar om hypotyreos, och riksdagspolitikern Ingela Nylund Watz (S) – som för fjärde året i rad motionerat för bättre sköldkörtelvård – håller tal/blir intervjuade. Tyst ”minut” (92 tysta sekunder för de 92 000 vårdlösa), patientberättelser, mingel, information, mm.

Umeå
Vänortsparken, Kungsgatan (obs ny plats!), kl 12:00–14:00
Ur programmet: SKÖF Västerbottens ordförande Jeannette Westerbergh håller tal, tyst ”minut” (92 tysta sekunder för de 92 000 vårdlösa), patientberättelser, mingel, information, mm.

Gävle
Stortorget, kl 11:00, 12:00, 13:00
Ur programmet: SKÖF Gävleborgs ordförande Berith Wiklund håller tal, ”tyst minut” (92 tysta sekunder för de 92 000 vårdlösa), patientberättelser, mingel, information, mm.

Hudiksvall
Storgatan 22-26, kl 11:00, 12:00, 13:00
Ur programmet: SKÖF Gävleborg håller tal, tyst ”minut” (92 tysta sekunder för de 92 000 vårdlösa), patientberättelser, mingel, information, mm.

Fakta om World Thyroid Day

Internationella sköldkörteldagen, World Thyroid Day, har som syfte att uppmärksamma och sprida kunskap om sköldkörtelsjukdom. Årsdagen startades ursprungligen av American Thyroid Association (ATA) och görs i samarbete med European Thyroid Association (ETA) samt systerorganisationer runt om i världen som på ett eller annat sätt arbetar med sköldkörtelhälsa.

Den livsviktiga fjärilsliknande hormonproducerande sköldkörteln, som sitter på halsens framsida, påverkar varenda cell, vävnad och organ i kroppen. Hormonerna som produceras av sköldkörteln påverkar kroppens ämnesomsättning och livsviktiga funktioner såsom kroppens energinivå, hjärtfunktion och hjärnans och centrala nervsystemets funktioner. ATA räknar med att cirka 20 miljoner amerikaner är drabbade av sköldkörtelsjukdom och att mer än 12 % av befolkningen under sin livstid kommer att utveckla sköldkörtelsjukdom. I Sverige medicinerar runt en halv miljon personer med läkemedel mot sköldkörtelsjukdom, och utöver dessa finns ett mörkertal av personer som ännu inte har fått sin diagnos. Underfunktion i sköldkörteln, hypotyreos, är en av Sveriges vanligaste sjukdomar.

Bidra du också!

Uppmärksamma Internationella sköldkörteldagen du också genom att ta dig, din familj och dina vänner till någon av manifestationerna! Du kan också bidra genom sprida information om denna dag på t ex din Facebooksida, Twitter eller Instagram. Ökad allmän kunskap och förståelse om sköldkörtelsjukdom är en av byggstenarna för att kunna förändra och förbättra sköldkörtelvården!