Vi träffade Socialstyrelsen, regeringskansliet och NPO om förändringsbehov!

Publicerad:

I slutet av november hade vi ett mycket givande möte med Socialstyrelsen, Regeringskansliet och NPO endokrina sjukdomar, SKR. Vi delade vår analys av vad som krävs för att gå från en traditionsbunden till evidensbaserad vård för en halv miljon svenskar som lever med folksjukdomen hypotyreos.

Vi vill se:

  • Nationella riktlinjer baserade på aktuell evidens
  • Kunskapslyft i primärvården där majoriteten av patienterna får sin vård
  • En individanpassad behandling med möjlighet att prova andra alternativ när standardbehandlingen inte hjälper
  • Strukturerad uppföljning som inkluderar patientens symtom och upplevelser, inte enbart TSH-värden

Tack för mötet, vi ser fram emot fortsatt goda dialoger!

Från förbundet deltog ordförande Anna Bergkvist, medicinskt sakkunnig Katarina Nydahl samt Emese Gerentsér.

Öka sina kunskaper

”Jag tycker man ska bli medlem för att öka sina kunskaper, så man kan vara mer direkt med läkaren. Till exempel vad man vill ha för typ av hjälp, vilka prover man skulle vilja ha tagna och varför.”

Gå med i Sköldkörtelförbundet du också! » Se vad ett medlemskap kan ge dig och vad ditt stöd bidrar till
Emma, 27 år, medlem sedan 2019
Mer Förbundets påverkansarbete