Vi träffade Socialstyrelsen, regeringskansliet och NPO om förändringsbehov!
Publicerad:
I slutet av november hade vi ett mycket givande möte med Socialstyrelsen, Regeringskansliet och NPO endokrina sjukdomar, SKR. Vi delade vår analys av vad som krävs för att gå från en traditionsbunden till evidensbaserad vård för en halv miljon svenskar som lever med folksjukdomen hypotyreos.
Vi vill se:
Nationella riktlinjer baserade på aktuell evidens
Kunskapslyft i primärvården där majoriteten av patienterna får sin vård
En individanpassad behandling med möjlighet att prova andra alternativ när standardbehandlingen inte hjälper
Strukturerad uppföljning som inkluderar patientens symtom och upplevelser, inte enbart TSH-värden
Tack för mötet, vi ser fram emot fortsatt goda dialoger!
”Jag tycker man ska bli medlem för att öka sina kunskaper, så man kan vara mer direkt med läkaren. Till exempel vad man vill ha för typ av hjälp, vilka prover man skulle vilja ha tagna och varför.”