Brist på Liothyronin på apotek

Uppdatering 211210:

Restnoteringen är nu löst och Liothyronin finns åter i lager.

Det är åter brist på Liothyronin på apoteken. Enligt tillverkaren är orsaken produktionsproblem och nästa leverans väntas till svensk leverantör först i slutet av januari 2022.

Liothyronin innehåller den verksamma substansen liotyronin (T3) och används för att behandla alla former av hypotyreos (låg ämnesomsättning) hos vuxna och barn. Liothyronin används oftast i kombination med levotyroxin (T4, Levaxin/Euthyrox) när standardbehandlingen med enbart levotyroxin inte har tillräcklig effekt.

Enligt information på Läkemedelsverkets webbplats är Liothyronin restnoterat från 1 november till och med 31 januari 2022. Det finns inga utbytbara läkemedel och förskrivare rekommenderas att vända sig till ett apotek för att få information om tillgänglighet. Om behovet inte kan tillgodoses av läkemedel godkända i Sverige finns möjlighet att ansöka om licens för läkemedel godkänt i annat land.

Vad kan du som patient göra?

• Via lagerstatusfunktionen på FASS.se kan du söka information om ett apotek nära dig har Liothyronin i lager. Du kan även kontakta ditt apotek och be dem kolla om det går att beställa hem Liothyronin från ett annat apotek som har varan på lager.
  • Om du är i akut behov av hämta ut medicin och det inte går att få tag på Liothyronin på apoteket, behöver du kontakta din läkare. Det finns möjlighet att få ett annat läkemedel som innehåller liotyronin som kan förskrivas på licens, till exempel Thybon Henning 20 mikrogram.
  • När läkaren skrivit recept och licensmotivering bör du själv kontakta apoteket som gör licensansökan till Läkemedelsverket. Be apoteket skicka in ansökan omgående och märka den som ”brådskande”. När Läkemedelsverket godkänt licensen kan du hämta ut läkemedlet på ditt apotek.

Vad gör Sköldkörtelförbundet?

Sköldkörtelförbundet har regelbunden kontakt med tillverkaren och får löpande uppdateringar när läget kring restsituationen förändras. Vi informerar om senaste nytt här på vår hemsida, via mejlutskick till våra medlemmar, samt via våra sociala mediekanaler.

Vi har inlett en dialog med Läkemedelsverket med anledning av de återkommande bristsituationerna för flera läkemedel som innehåller sköldkörtelhormon (Levaxin, Euthyrox och Liothyronin).

Det är nu tredje gången inom loppet av 18 månader som det är brist på Liothyronin på apoteken. Situationen är ohållbar för tusentals patienter som dagligen medicinerar med läkemedlet.

Vi kommer inom kort att ha ett möte med ansvariga på Läkemedelsverket för att diskutera möjliga lösningar som kan säkerställa att patienter slipper oroa sig för att inte få tillgång till sin behandling under återkommande bristperioder.

Vi vill uppmana alla ni som använder läkemedlet att endast hämta ut om ni behöver så de som har helt slut kan hämta sin medicin.

Här kan du följa uppdateringarna på Läkemedelsverkets restnoteringssida:

Senast uppdaterad: 14 november 2021

Mer Hälso- och sjukvård