Deprimerad? Det kan bero på sköldkörteln

Det finns ett samband mellan depression och sköldkörtelsjukdom och många lider i onödan. Rätt behandling av sköldkörteln kan förbättra den psykiska hälsan.

– Troligen borde vissa som äter antidepressiv medicin behandlas med sköldkörtelhormoner istället, säger Katarina Lunner från Sköldkörtelförbundet.

Sköldkörteln är en fjärilsformad körtel på halsens framsida. Den styr ämnesomsättningen, och har en kraftfull inverkan på hela kroppen. Varenda cell, vävnad och organ, allt ifrån muskler och hud till matsmältningssystem, hjärta och hjärna påverkas av sköldkörteln. Hypotyreos får hela kroppen, inklusive hjärnan, att gå på lågvarv. Många patienter lider av försämrad koncentration och minne samt ”hjärndimma” och hjärntrötthet, vilket leder till nedsatt arbetsförmåga och dålig livskvalitet.

– Depression och hypotyreos har ett samband. I vår Sifo-undersökning svarade 23 procent att de har både hypotyreos och depression. Det kan jämföras med att andelen deprimerade i den vanliga befolkningen är 5 procent, berättar Katarina Lunner. Var tionde person med hypotyreos är också drabbad av utmattningssyndrom. Dessutom har Socialstyrelsen rapporterat att kvinnliga patienter med hypotyreos använder 60 procent mer antidepressiva läkemedel än kvinnor som inte har diagnosen.

Hypotyreos och depression kan ibland förväxlas. Så här kan du skilja på sjukdomarna:

Gemensamma symtom

1. Nedstämdhet
2. Trötthet
3. Viktuppgång
4. Förlorad sexlust
5. Koncentrationssvårigheter

Mer typiskt för depression

1. Sömnproblem
2. Ångest, irritation, ilska
3. Låg självkänsla
4. Känsla av hopplöshet
5. Självmordstankar

Troligare hypotyreos

1. Frusenhet
2. Förstoppning
3. Låg puls
4. Torr hud och torrt hår
5. Ont i leder och muskler

Fakta om hypotyreos

· En halv miljon svenskar har hypotyreos, och det är en av våra största folksjukdomar.
· Drabbar främst kvinnor och fler insjuknar med ökad ålder. Den snabbaste ökningen just nu sker dock i åldrarna 20–40 år
· Autoimmun inflammation i sköldkörteln, även kallad Hashimotos sjukdom, är den vanligaste orsaken till hypotyreos.

Artikeln ovan är publicerad i Folkhälsa Sveriges bilaga. Läs hela artikeln här.

Mer Media & opinion