Expressen skriver om hur tre patienter tacklar sin sköldkörtelsjukdom

I en artikel i Expressen uttalar sig både Katarina Lunner och Katarina Nydahl, ledamöter i förbundsstyrelsen om sin sjukdom, även Hanna Nyberg berättar om sin behandlingsresa.

Stefan Sjöberg, endokrinolog, redogör för att rekommenderad förstahandsbehandling är Levaxin/Euthyrox hjälper de flesta men att kan ta tid att ställa in behandling. Från förbundet saknar vi idag svar på hur de som inte blir bra på förstahandsbehandlingen ska hanteras. Det ger artikeln inget svar på men hänvisar till våra siffror från kampanjen ”De Vårdlösa”. Kerstin Brismar, professor i endokrinologi, delar förbundets frustration kring att det saknas individuell vård idag. Hon säger att primärvården ofta saknar både kunskap och intresse – en bild vi delar.

Hela artikeln finns här, tyvärr bakom betalvägg:

Det finns inte riktigt någon som svarar på frågan om hur de som inte blir bra på standardbehandling ska gå tillväga. Dagligen får vi berättelser där medlemmar hör av sig om hur de inte hittar rätt i vården eller hur vården helt saknar kompetens.

Mer Media & opinion