Forskarstafett: Christel Hedman

I samband med Internationella Sköldkörteldagen 25 maj så berättar vi tillsammans med svenska forskare om aktuell forskning på sköldkörteln. Sprid gärna så fler får ta del av alla de framsteg som forskarna gör i sin vardag.

Christel Hedman, vad forskar du om just nu?

”Vi studerar hur livskvaliteten ser ut hos patienter med sköldkörtelcancer. Just pågår en landsomfattande studie som följer patienter under fem års tid för att studera deras livskvalitet och hur Levaxinbehandling och symtom påverkar livskvaliteten. Därtill undersöker vi hur upptaget av radioaktiv jod är i cancertumörer redan innan operation, för att i framtiden förhoppningsvis kunna förbättra behandlingarna.”

Christel Hedman är medicine doktor på Karolinska Institutet och överläkare på Stockholms sjukhem. Hon är en av de forskare som Sköldkörtelförbundet lyfter i samband med Internationella Sköldkörteldagen i maj för att ge exempel på den viktiga forskning som pågår i Sverige just nu.

Mer Forskning