Fortsatt ökad förskrivning av Liothyronin (T3) och naturligt sköldkörtelhormon (NDT)

Publicerad:

Både behandling med det syntetiska T3-läkemedlet Liothyronin (liotyronin) och naturligt sköldkörtelhormon (NDT) som används vid hypotyreos, har ökat med 16 procent under 2017.

Inget av dessa preparat är standardbehandling vid hypotyreos. Liothyronin kombineras oftast med standardpreparatet Levaxin eller med Euthyrox, som båda innehåller syntetiskt T4 (levotyroxin). NDT var standardbehandling fram till 1980-talet, då de syntetiska T4-preparaten tog över marknaden. Liothyronin och NDT är idag den enda möjligheten för läkare att kunna ge patienter med hypotyreos en individanpassad sköldkörtelvård, och är därför mycket viktiga läkemedel för dem som inte får symtomlindring på standardbehandlingen.

9401 personer fick Liothyronin utskrivet i Sverige under 2017. Året innan var antalet 8061. Det är en ökning med 16,6 procent. Under åren 2007 till 2017 har det skett en åttafaldig ökning (se bilden ovan).

Också licensförskrivningen av NDT har fortsatt att öka, och enligt Socialstyrelsens statistikdatabas för läkemedel fick 965 personer NDT utskrivet 2017 (se bilden nedan). Året innan var antalet 830 (observera att Socialstyrelsens siffror alltid ligger lite lägre än motsvarande siffror från Läkemedelsverket, av någon anledning). Det är en ökning med 16,2 procent. Observera också att Socialstyrelsen benämner NDT som ”kombinationer av levotyroxin och liotyronin”, vilket är felaktigt. Här handlar det istället om kombinationspreparat som innehåller naturligt T4 och T3 (= NDT), så bortse från Socialstyrelsens felaktiga benämning i rubriken på bilden nedan. Utvecklingen av NDT-förskrivningen under åren 2006 till 2017 ser ni här:

Se även följande pressmeddelande från november 2017:

Endokrinologiprofessor: ”Det finns en kunskapsproblematik inom sköldkörtelområdet”

Samt nyhet om ökning av förskrivningen av alla läkemedel mot sköldkörtelsjukdom:

Mer Media & opinion