Se webbinarium i efterhand: Funktionsmedicin för individanpassad vård vid hypotyreos

En femtedel av alla med hypotyreos mår inte så bra som de skulle vilja. På Sköldkörteldagen 25 maj, uppmärksammade vi att för denna grupp kan en individanpassad funktionsmedicinsk vård kan vara en väg till bättre hälsa. Cecilia Tibell, endokrinolog som driver den funktionsmedicinska kliniken Integrativa Kliniken: – Målet med en funktionsmedcinsk behandling är att återta hälsa och välmående.

Individanpassad vård är ett av Sköldkörtelförbundets viktigaste områden att främja:

• Att leva med en sköldkörtelsjukdom är en utmaning. Vi vet att mycket spelar in för hur man mår. Som patient kan man påverka mycket själv genom livsstilsval och kost exempelvis. I kontakten med vården är det viktigt att kunna resonera med sin läkare utifrån hela sin livssituation.

Funktionsmedicinens roll i individanpassad vård

För många räcker det bra med att vid hypotyreos få hormonersättning, det gör att de kan leva sitt liv med god livskvalitet. För den grupp på en femtedel för hypotyreos och en fjärdedel för hypertyreos som trots behandling inte mår bra, kan ett funktionsmedicinskt synsätt ge fler infallsvinklar på hur hälsan kan förbättras.

Funktionsmedicin kallas ibland för “medicine of why” och tittar vidare på grundorsaker när en patient har obalans i sköldkörtelhormonerna. Varför är det så?, frågar sig en funktionsmedicinsk läkare. Vad utlöste symtomen från början och hur ser de ut idag? Vilken behandling och livsstil är rätt för just den här patienten?

• Många som inte blivit hjälpta tidigare kan tack vare en skräddarsydd behandling och en stärkande livsstil, känna sig som sig själva igen, konstaterar Cecilia Tibell.

Idag finns ingen möjlighet för majoriteten av vårdpersonalen som erbjuder funktionsmedicinsk vård att ansluta sig till landstinget, därför är denna typ av vård privat.

• Tillgång till god vård i hela landet är en viktig fråga för förbundet. En vård som kan möta patienternas behov. Vi är glada att de privata alternativen finns men de flesta patienter har inte möjlighet att söka sig dit.

En funktionsmedicinsk behandling i praktiken

Cecilia Tibell och hennes kollegor på Integrativa Kliniken samlar innan patientbesöket den information som finns för att förbereda sig.

• Vi använder ett frågeformulär med 400 frågor som patienten svarar på och ett nybesök är två timmar där vi noga går igenom hälsostatus, symtom och sätter upp en plan för behandling och livsstil.

Ett utökat batteri av blodprover, förutom de vanliga som visar sköldkörtelstatus, ger Cecilia Tibell indikationer på vilka orsaker symtomen har. Ofta upptäcker hon att det inte alls är sköldkörteln som ställer till problem.

• Vanligt är exempelvis att jag upptäcker en järnbrist, som kan ha många överlappande symtom med sköldkörtelsjukdom.

Cecilia Tibell gör en noga tolkning av sköldkörtelvärdena.

• Det är viktigt att hitta de värden som är optimala för patienten. Referensvärdena är baserade på en frisk normalpopulation och det är viktigt att lyssna på hur patienten säger att den mår.

Behandlingsalternativen är många

När andra orsaker till symtom är uteslutna, är det dags att titta på vilka alternativ till behandling det finns som kan passa patienten.

• Det är oerhört individuellt vilken behandling och vilken dos som passar. Bara att byta T4-preparat kan gör skillnad och till det kommer möjligheten att lägga till T3 samt titta på om något av de läkemedel vi kan skriva ut på licens skulle kunna vara rätt.

Livsstilen – alltid viktigt att jobba med

Vid sköldkörtelsjukdom, både hypo- och hypertyreos, finns det förutom att hitta rätt medicinsk behandling – mycket du kan göra med livsstilen för att må bättre. På Integrativa Kliniken används alltid livsstilen som ett kompletterande verktyg till annan medicinsk behandling.

– Vi blir sjuka på grund av hur vi lever. Hormontillskott i form av läkemedel kan återställa hormonnivåerna men tar inte bort grundorsaken till att du mår dåligt.

Områdena som är viktiga att få rätt enligt funktionsmedicin är:

• Kost. Ät oprocessade och bra råvaror som du tillagar själv. Få i dig mycket grönsaker varje dag.
  • Rörelse. Grundläggande för att stärka hälsan, men för den som inte mår bra behöver den anpassas.
  • Sömn och avslappning. Viktigt för återhämtning och reparation.

Att gräva vidare

Även om de flesta mår bättre efter att ha genomgått en grundläggande funktionsmedicinsk behandling, finns det också de som har kvarstående symtom.

• Hur snabbt du mår bättre, beror på hur sjuk du var från början. För en del kan det räcka med att byta läkemedel eller justera dos och efter två veckor mår patienten bra. Andra kan behöva bygga upp sig under längre tid.

När det fortfarande finns symtom, erbjuder funktionsmedicin möjligheten att gå vidare och göra ytterligare undersökningar.

• Hur ser det ut med genetiken för att omsätta sköldkörtelhormon? Finns det näringsbrister eller problem med energitillförsel som de första testerna inte plockade upp? Hur är det med mag-tarmhälsan? Övriga hormoner som kortisol och östrogen?, säger Cecilia Tibell.

Webinaret sändes live på Sköldkörteldagen men går att se i efterhand här på vår Vimeokanal.

Denna gång är länken öppen för alla, så sprid till vänner, familj och arbetskamrater som vill veta mer om hur det är att leva med sköldkörtelsjukdom.

Katarina Fornander har en magister i Biomedicin från KI och är journalist inom medicin och hälsa. Hon har skrivit ”Efter Graves – Din väg till läkning” om Graves sjukdom, som är den vanligaste typen av hypertyreos och vad du kan göra för att återhämta dig efter sjukdomen. Hennes senaste bok är ”Sköldkörteldagboken – 6 månader med nya insikter om din hälsa”, där du kan skapa en hälsobok som handlar om dig och vad du mår bra av.

Mer Hälso- och sjukvård