Expressen: Läkemedel indraget – patienter fick inget veta

Publicerad:

170113 www.expressen.se – läkemedlet indraget – patienter fick inte veta

Läkemedlet indraget – patienter fick inte veta

Läkemedlet Liothyronin drogs in. Medicinen hade för dålig effekt. Men läkemedelsföretaget Takeda Pharma informerade inte patienterna. Allmänläkaren Helena Rooth Svensson är en av de drabbade.
– Det är skandal. Det senaste halvåret har varit ett helvete. Jag blev bara sämre och sämre.

Läkemedlet Liothyronin från Takeda Pharma är ett syntetiskt sköldkörtelhormon. Medicinen används av omkring 7 000 svenskar, framför allt med ämnesomsättningsproblem orsakade av sköldkörtelsjukdom.

Men i slutet av förra året drogs åtta batcher, satser, av läkemedlet in.Orsaken var att en analys avslöjat att medicinen hade för dålig effekt. Upplösningshastigheten kunde sjunka vid lagring, till under godkända nivåer, enligt Läkemedelsverkets indragningsskrivelse. Detta skulle kunna leda till att effekten av medicinen sätter in långsammare eller blir sämre.

Myndigheten bedömde att felet kunde orsaka sjukdom eller felbehandling, utan att vara livshotande. Det är den näst allvarligaste klassen på en tregradig skala. Medicinen drogs in. Läkemedelsverket skickade ut information om felet till apoteken – men inte till allmänheten och de berörda patienterna. Inte heller läkemedelstillverkaren Takeda Pharma har valt att gått ut med information till allmänheten, exempelvis på sin hemsida.

Slår larm

Nu slår allmänläkaren Helena Rooth Svensson, som själv lider av sköldkörtelsjukdom, larm om att hundratals svenskar kan vara drabbade av de felaktiga medicinerna utan att veta om det.
– I mitt tycke är det en skandal. Jag upptäckte själv den här informationen av en tillfällighet. Det senaste halvåret har varit oförklarligt mycket svårt. Jag är inte återställd än. Rooth Svensson märkte en successiv försämring i sin hälsa. Hon fick svullnader, blev tröttare och drabbades av nattliga smärtor i sin ena fot.

– Jag blev jättesjuk men kopplade det först inte till medicineringen. Jag har ju tagit det här läkemedlet i flera år. Men det är ju alla klassiska symtom på låg ämnesomsättning – för att medicinen inte fungerat som den ska. Efter läkarbesök, provtagningar och en antibiotikakur fick hon till sist en remiss till ortopeden. Eventuellt skulle hennes värkande fot behöva opereras. Då läste Helena Rooth Svensson om den stoppade medicinen på Facebook.
– Jag tittade på mina burkar och såg att det var de indragna och overksamma medicinen.
Hon börjar nu sakta må bättre igen. Och foten behöver sannolikt inte opereras.
– Det går åt rätt håll, men det tar månader innan det rättar till sig helt. Jag är väldigt skrämd av det som hänt. Jag kommer aldrig mer att lita på en tablett.

Oroliga har hört av sig

Fler sköldkörtelsjuka har drabbats. Sköldkörtelföreningen har gått ut med information, och en del oroliga har hört av sig till föreningen, berättar ordförande Nadja Öström.
– Flera medlemmar som tar den här medicinen förstod varför de mått sämre.
En del patienter som försökt byta ut de indragna medicinerna har fått nej på apoteken. Sköldkörtelföreningen skrev därför till både Läkemedelsverket och läkemedelsföretaget Takeda Pharma.
– Det är upprörande att man undanhåller allmänheten om den här informationen, och verkar tycka att det är okej att medicinen kan orsaka sjukdom eller felbehandling! tycker Nadja Öström.
Takeda Pharma skriver i ett svar till föreningen att de är ledsna över oron som indragningen orsakat. Enligt företaget är det endast en mindre del av den tillverkade medicinen som är felaktig. Risken för felbehandling är låg och de indragna batcherna av medicin finns inte kvar på apoteken, enligt ett mejl från företagets VD Linn Mandahl Skepp till Expressen. ”Vi har alltså säkerställt att det på apotek endast finns läkemedel från de övriga batcherna.”

Oroliga bör kontakta sin läkare

Om en patient misstänker att hens läkemedel inte är av fullgod kvalitet kan man som alltid reklamera burken på apotek och få en ny, enligt Mandahl Skepp. Oroliga patienter bör kontakta sin läkare eller företagets medicinska avdelning.
På frågan om varför företaget inte gått ut till allmänheten om indragningen svarar Mandahl Skepp att det ”bestäms i samråd med Läkemedelsverket och är baserad på möjliga konsekvenser för patienten”.
Men läkaren Helena Rooth Svensson nöjer sig inte med det svaret. Hon tänker driva saken vidare som ett försäkringsärende.
– Jag har varit jättesjuk och jag orkade ingenting. Jag har fått tacka nej till extra uppdrag som läkare och därmed förlorat inkomster. Jag vill ha ersättning från läkemedelsföretaget.
– Det är en stor skandal att ett läkemedelsföretag, tillsammans med Läkemedelsverket, mörkar antingen frånvaro av effekt eller annan skadlig effekt av ett läkemedel.

Text: Expressen, Anna Bäsén anna.basen@expressen.se
Foto: Expressen/Sköldkörtelföreningen