Den här sidan vänder sig till dig som är närstående till någon som är drabbad av sköldkörtelsjukdom. Det kan vara svårt att förklara hur det är att leva med en kronisk sjukdom som på många sätt är osynlig för omgivningen. Din förståelse och ditt stöd kan vara viktigare än du tror.

Sköldkörteln är en fjärilsformad körtel som sitter under struphuvudet på halsens framsida. Den tillverkar livsviktiga hormoner som påverkar bland annat hjärtat, hjärnan, levern, huden, magen och tarmarna. Även om sköldkörteln är liten, så spelar den en enormt viktig roll för funktionen av dessa organ. Flera olika sjukdomar kan uppstå när din sköldkörtel producerar för mycket hormon (hypertyreos) eller för lite hormon (hypotyreos).

Förutom fysiska symtom, som trötthet, muskel- och ledvärk och viktökning förekommer psykiska och kognitiva problem som också kan påverka personer med sköldkörtelsjukdom. Symtom som hjärndimma, ångest och depression är mycket vanliga.

Symtomen kan variera från person till person och det kan ta lång tid, upp till ett år, innan behandlingen med sköldkörtelhormon (Levaxin/Euthyrox) ger full effekt.

Men det finns hopp och det är möjligt att återhämta sig och må bra igen. Att ha stöd från vänner och familj är extra  betydelsefullt under återhämtningsperioden.

Att lyssna när hen behöver prata, eller finnas där med en hjälpande hand, kan ha stor betydelse för vän eller familjemedlem som lever med sköldkörtelsjukdom.