Säkerställ sköldkörtelvård till ukrainska flyktingar

Massflyktsdirektivet ger rätt till ”vård som inte kan anstå”, men vad det innebär är otydligt. Det finns en allvarlig risk att flyktingar från Ukraina inte får nödvändig sköldkörtelvård i Sverige, skriver representanter för Sköldkörtelförbundet i en debattartikel som publicerats i flera lokaltidningar.

I Ukraina är sköldkörtelsjukdom ännu vanligare än i Sverige. Anledningen är den allvarliga kärnkraftsolyckan i Tjernobyl 1986. Om man vid en kärnkraftsolycka utsätts för radioaktiv jod kan stråldosen orsaka tumörer eller en funktionsnedsättning i sköldkörteln. Det kan därför vara särskilt många bland de ukrainska kvinnor som nu flyr som behöver sköldkörtelvård.

Enligt massflyktsdirektivet har den som söker asyl eller uppehållstillstånd rätt till ”vård som inte kan anstå”. Men vad begreppet innebär är otydligt och gör att varje enskild läkare vid varje enskilt tillfälle måste göra en avvägning.

I väntan på att Sveriges Kommuner och Regioner tar fram ett nationellt vårdprogram för hypotyreos, som på sikt är ett måste för en jämlik vård, riktar Sköldkörtelförbnudets representanter en tydlig uppmaning till regionernas beslutsfattare: Säkerställ att de ukrainska flyktingar som behöver sköldkörtelvård får det.

Genomslag

Vår debattartikel är publicerad i flera län, bland andra Kalmar och Vimmerby tidning samt i Jämtland och länstidningen i Östersund. Flera P4 stationer ha tagit upp nyheten, bland andra P4 Skaraborg som intervjuade Katarina Nydahl, medicinskt sakkunnig:

Katarina Nydahl, bild från P4 Skaraborg

”Experten efterlyser vård för sköldkörtelsjuka kvinnor från Ukraina” lyssna här.

Mer Förbundets påverkansarbete Mer Hälso- och sjukvård Mer Media & opinion