Sköldkörtelförbundet om medicinbrist i SVT Aktuellt och Rapport

Restnoterade läkemedel, det vill säga mediciner som tar slut på apoteken och på lager, har blivit allt vanligare. Sköldkörtelpatienter är en grupp som drabbades hårt under förra året. I ett flera minuter långt inslag som visades i både Aktuellt och Rapport den 12 februari, intervjuades Sköldkörtelförbundets ordförande Nadja Öström.

Tyvärr går inslaget inte längre att se, men här följer en sammanfattning:

Det är ett stort bekymmer att en så vanlig medicin som Levaxin, som 450 000 patienter dagligen medicinerar med, tar slut, vilket skedde i början av förra året. I Finland och Norge har man inte haft tillgång till Liothyronin sedan november 2018, och ännu står patienterna där utan medicin. I Sverige finns Liothyronin ännu på lager hos apoteken, men inte hos leverantören Takeda Pharma.

I inslaget på SVT Rapport och Aktuellt den 12 februari ställdes frågan om Nadja Öström hade någon förståelse för hur komplext det eventuellt kan vara att hålla ett lager av en medicin.
– Nej det har jag ingen förståelse för alls, med en så vanlig – och livsnödvändig – medicin som Levaxin. Hur svårt kan det vara?! Att vara utan sin medicin som sköldkörtelsjuk kan drabba individen mycket. Symtom på hypotyreos kan återkomma på bara några dagar. Inte nog med att många sköldkörtelsjuka får möta stor okunskap i vården, nu ska de även riskera att inte få sin medicin i tid, säger Nadja Öström.

Se också artikeln ”Medicinbrist – allt större problem ” på svt.se

One comment on “Sköldkörtelförbundet om medicinbrist i SVT Aktuellt och Rapport

1. […] Milstolpen när SVT i februari (2019) hörde av sig till Sköldkörtelförbundet för ett TV-reportage om restnoterade mediciner. Levaxin är långt ifrån den enda medicin som varit restnoterad under 2018, och som en person som arbetar inom PR uttryckte det: ”Man måste vara etablerad, ha ett starkt varumärke och anses som en mycket trovärdig källa för att agendasättande SVT ska ringa och be om en kommentar. Vilken svensk patientorganisation som helst skulle ge sin högra hand för att SVT:s Rapport ska ringa dem för en direktkommentar när en medicin drabbats av produktionsproblem”. Se: https://skoldkortelforbundet.se/skoldkortelforbundet-om-medicinbrist-i-svt-aktuellt-och-rapport/ […]

Comments are closed.