Sköldkörtelförbundet skickar in remissvar kring förutsättningar för trygghet och studiero i skolan!

Publicerad:

En offentlig utredning med titeln ”Bättre förutsättningar för trygghet och studiero i skolan” (SOU 2025:8) presenterar förslag för att förbättra trygghet och studiero i skolan genom förändringar i lagar och regler. Uppdraget handlar bland annat om att stärka skolpersonalens ansvar för trygghet samt studiero, kartlägga elevers skolnärvaro och att säkerställa nolltolerans mot trakasserier, kränkande behandling samt mobbning.

Från Sköldkörtelförbundets sida har vi skickat in ett remissvar där vi förklarar att vi är positiva till ambitionen att skapa bättre förutsättningar för trygghet och studiero i skolan för barn och unga. Vi poängterar att bland de diagnoser som skolan idag är väldigt vana vid att hantera och anpassa utbildningen efter, finns inte sköldkörtelsjukdomar med.

Vi ser att många barn och unga möter stora svårigheter i exempelvis skolan på grund av sin sköldkörtelsjukdom och betonar att skolpersonal allt för ofta inte förstår vad en viss diagnos innebär utan ställer krav som eleven inte har möjlighet att leva upp till. Vi menar att barn och unga med sköldkörtelsjukdom kan behöva särskilt stöd likt barn och unga med NPF-diagnoser för att främja skolnärvaron. Vi skriver också att skolan och elevhälsan spelar en viktig roll i att snappa upp de barn och ungdomar med odiagnostiserade sköldkörtelsjukdomar – då symtomen kan vara väldigt diffusa.

Du hittar hela remissvaret tillsammans med våra andra via den här länken.

Mer forskning för att vi ska må bättre

”Jag tror att vi blir starkare som patientgrupp. Om alla vi som är sköldkörtelsjuka är med i förbundet så kommer det kanske finnas resurser att visa att den här sjukdomen är jobbig och många lider av den. Att det uppmärksammas. Så att det kan bli mer forskning för att vi ska må bättre.”

Gå med i Sköldkörtelförbundet du också! Se vad ett medlemskap kan ge dig och vad ditt stöd bidrar till »
/Carro, 47, medlem sedan 2018

Mer Förbundets påverkansarbete