Året som gått i länsföreningarna

Publicerad:

Visste du att Sköldkörtelförbundets länsföreningar jobbar aktivt för att lokalt påverka sköldkörtelvården och informera om sköldkörtelproblematik? Här är ett urval av framgångar våra duktiga och driftiga medlemmar haft under året 2022.

Sköldkörtelförbundets länsföreningar driver frågor som är patientnära och viktiga för dig. Det finns i dagsläget 11 stycken, från Västerbotten i norr till Skåne i söder. Vill du också engagera dig? Gå till medlemssidan och läs mer.

Gävleborgs länsförening ökar antalet medlemmar

“Vi i Sköldkörtelförbundet Gävleborg har under året haft många utåtriktade aktiviteter såsom informationsträffar, studiecirklar på ämnet att leva med sköldkörtelsjukdom och en större föreläsning med endokrinologen Cecilia Tibell som blev väldigt lyckad och uppskattad. Vi har även etablerat ett samarbete med Hälsokraft och deltagit i deras mässa och större föreläsning.

Arbetet har genererat 50 nya medlemmar under året vilket motsvarar en medlemsökning med ca 14 % så här långt. “

Cecilia Tibell, endokrinolog och Anna Bergqvist, Sköldkörtelförbundets ordförande på scen.

Tips! Vill du också höra föreläsningar av Cecilia Tibell? Kolla in Sköldkörtelförbundets webbinarier på Vimeo genom att klicka här.

Länsföreningen Jämtland fick ge sin bild av verkligheten

“Vi besökte patientnämnden den 25 november. Inför nämndbesöket gjorde tjänstemännen en sammanställning av antal och typ av ärenden de haft som handlar om sköldkörteln de senaste 5 åren. Tyvärr är det inte många som gjort anmälningar.

Eftersom rapporten skickas till politikerna och verksamheten får de en missvisande bild av hur många som är missnöjda. Det blev en dialog där vi kunde ge bår bild av verkligheten hur patienter upplever sköldkörtelvården.”

Länsföreningen Örebro har synts och hörts under året

“Varit med på intervju i Länsradion och Cityrad. Vi deltog i en föreningskväll på en hockeymatch i Karlskoga där vi hade ett bord och möjlighet att prata med förbipasserande intresserade. Vi har även funnits på plats i Karlskoga på folkhögskolan på en framtidsdag.

Sköldkörtelförbundet blir intervjuade i radio.

Till sköldkörtelveckan hade vi tagit fram material och bett länets bibliotek ställa ut böcker de hade och vårt material under veckan samt lämnade broschyrer på ett antal apotek. På några ställen fanns vi på plats fysiskt under veckan.

Studiecirkel i Askersund under våren med utgångspukt i boken “Få Livet Tillbaka” av Helle Syldendal. Samtalsträffar både digitalt och IRL både under våren och hösten. Under hösten har vi också haft två föreläsningar i mindre format. En med en näringsterapeut som föreläsare, och den andra var i Karlskoga nu i slutet av November med endokrinologläkaren Evangelos Lolis som föreläsare.

Vi har också deltagit med en egen miniföreläsning på Studieförbundet vuxenskolans Hälsovecka i Örebro Denna miniföreläsning använder vi också ofta som grund till våra samtalsträffar.

Och slutligen försök att få till ett möte med endokrinologerna på sjukhuset för att få till ett samarbete. Det ledde till att vi kontaktade primärvårdschefen och där fick vi iallafall kontakt och svar som följer: ‘Regionen är i uppstart i den nya kunskapsstyrningen. När det är uppstartat så behöver vi verkligen patientrepresentation t.ex från er’.”

Länsföreningen Örebro syns på en hockeymatch.

Länsföreningen Västa Götaland – utbildar om hälsa

“Sköldkörtelförbundet Västra Götaland har i år inlett ett lyckat samarbete med Medborgarskolan Region Väst.

Den 26 oktober föreläste Viktoria Pauli i Medborgarskolans lokaler i Göteborg. Viktoria är kost- och hälsocoach och har gått ett flertal utbildningar inom kost, rörelse, hälsa och hormoner. Vi var ett 40-tal åhörare och vi lärde oss mycket om sköldkörtelns funktion och om vad vi själva kan göra för att hjälpa den genom att prioritera återhämtning och att äta ren och näringsrik kost bl.a. Viktoria styrde också upp små mikropauser då vi fick göra enkla andnings- och rörelseövningar.

Den 6 december kom Annika Valton till Trollhättan och bjöd på gluten- mjölk- och sockerfritt julfika. Hon delade med sig av sina kunskaper om bra livsmedel och råvaror. Annika upppmanade oss att studera innehållsdeklarationer och göra medvetna val. Annika Valton är bagare och konditor och har skrivit en bok som heter ”Hälsosmart matmagi” där hon presenterar egna recept på nyttigare mat. “

Viktoria Pauli föreläser för medlemmarna.

Välkommen i gemenskapen!

Vill du bidra till fler framgångar 2023 och ta del av alla lokala aktiviteter?

Bli medlem idag, läs mer här.

Mer Nyheter om förbundet