Debattartikel: Osäker vård för sköldkörteldrabbade

SENAST UPPDATERAD: 29 DECEMBER 2023

Fem av tio sköldkörteldrabbade har aldrig blivit kallade till ett läkarbesök för uppföljning av sin behandling, enligt en ny medlemsundersökning från Sköldkörtelförbundet. Att det saknas nationell samordning riskerar patientsäkerheten, skriver representanter för Sköldkörtelförbundet i en debattartikel som publicerats i flera lokaltidningar.

Undersökningen visar också att över hälften, 54 procent, har fått besked om att ändra sin dos via brev, meddelande eller chatt enbart baserat på sina provsvar, utan att läkaren har frågat hur de mår på sin nuvarande dos.

Var fjärde, 24 procent, uppger att de tycker behandlingen fungerar dåligt och att de har många kvarvarande symtom på hypotyreos. Endast 16 procent uppger att de mår bra och inte har kvarvarande symtom.

Konsekvenserna av bristande uppföljning är flera. Både under- och överbehandling med levotyroxin leder till sänkt livskvalitet, biverkningar och komplikationer. Det finns även en risk för felaktig behandling. För regionerna leder detta sannolikt till ökade vårdkostnader och för staten till ökade kostnader för sjukskrivningar.

I väntan på att Sveriges Kommuner och Regioner tar fram ett nationellt vårdprogram för hypotyreos, som på sikt är ett måste för en jämlik och patientsäker vård, riktar Sköldkörtelförbnudets representanter en tydlig uppmaning till regionernas beslutsfattare: Se över vårdrutinerna så att alla patienter får den uppföljning med regelbunden provtagning och klinisk bedömning som rekommenderas.

Genomslag

Debattartikeln är publicerad i flera län, bland annat i Hallandsposten, Östersundsposten, Gefle Dagblad, Vimmerby tidning och Piteå-Tidningen.

Läs rapporten ”Uppföljning av hypotyreos i primärvården”

Kvinnosjukdomar behöver tas mer på allvar

”Jag känner att det här inte tas på allvar för att det är en kvinnosjukdom. Det har forskats för lite om den. När jag ser tillbaka på när jag först blev sjuk för ungefär tio år sedan känns det som att utvecklingen har gått åt rätt håll, men det finns fortfarande så mycket att göra. Det här förbundet behövs för att vara en röst för vår sak.”

/Ulrika, 56, medlem sedan 2023

Mer Förbundets påverkansarbete Mer Media & opinion Mer Nyheter om förbundet