Forskarstafett: Mats Holmberg

I samband med Internationella Sköldkörteldagen 25 maj så berättar vi tillsammans med svenska forskare om aktuell forskning på sköldkörteln. Sprid gärna så fler får ta del av alla de framsteg som forskarna gör i sin vardag.

Mats Holmberg, vad forskar du om just nu?

”Jag forskar på hjärneffekter av Graves sjukdom. Det är välkänt att många blir kraftigt påverkade då de är sjuka. Trötthet, koncentrationssvårigheter och humörpåverkan är vanliga symtom som utgår från hjärnan. På längre sikt är det också en del som tyvärr tar mycket lång tid på sig att bli återställda och en del känner sig aldrig återställda igen.

Min forskning handlar om att söka svar på vad det är som gör att hjärnan påverkas och hur man ska kunna upptäcka de som riskerar att drabbas av långvariga symtom och slutligen hur man ska kunna förhindra att de drabbas av dessa symtom. Jag har relativt nyligen publicerat en studie där vi funnit att centrala delar av hjärnan krymper under perioden med höga sköldkörtelvärden för att sedan i stort sett återfå sin form i och med att nivåerna blir mer normala.”

Mats Holmberg är endokrinolog och överläkare vid Karolinska Universitetssjukhuset. Han är en av de forskare som Sköldkörtelförbundet lyfter i samband med Internationella Sköldkörteldagen i maj för att ge exempel på den viktiga forskning som pågår i Sverige just nu.

Mer Forskning