Internationella Sköldkörteldagen

Publicerad:

I år uppmärksammar förbundet den internationella sköldkörteldagen den 25 maj, som också är början på World Thyroid Week, med en rad insatser att nå ut med kärnan i vårt intressepolitiska program och att värva fler medlemmar. Vi presenterar därför tre konkreta förslag för att åtgärda den ojämlika vården:

1. Socialstyrelsen bör ta fram nationella riktlinjer för att fastställa kriterier för diagnos och val av behandling som minskar skillnaderna mellan olika regioner. Särskilt fokus bör riktas mot patientgruppen som inte mår bra trots behandling.
  2. SKR – Sveriges Kommuner och Regioner bör införa ett nationellt kvalitetsregister och följa upp behandlingsresultat, patienternas övriga sjukdomar och livskvalitet.
  3. I höstens forskningsproposition bör regeringen slå fast att forskning om sjukdomar som främst drabbar kvinnor ska prioriteras. Det finns ett stort behov av ökad kunskap om varför sköldkörtelsjukdomar ökar så mycket och är svårbehandlade för många.

Vad kan du som medlem bidra med?

Sprid gärna budskapet om att vi behöver bli fler genom att gå in på vår officiella Facebook och Instagramsida och dela eller re-posta inlägget med videon ”En vård anpassad för dig” som också marknadsförs i dessa kanaler över hela Sverige.

Dela vår debattartikel som är publicerad i flera tidningar lokalt, välj gärna versionen som är skriven för ditt län om den är publicerad:

Listan uppdateras löpande!

Dalarnas län