Kan man ta läkemedel med sköldkörtelhormon på kvällen?

Levotyroxin, som är en syntetisk form av sköldkörtelhormonet tyroxin (T4), är den verksamma substansen i Levaxin och Euthyrox och dagens standardbehandling vid hypotyreos. Levotyroxin var 2019 det tredje vanligaste läkemedlet bland kvinnor i Sverige.

Det vanligaste är att ta Levaxin eller Euthyrox på morgonen. För bästa upptag rekommenderas att man tar tabletterna fastande, 30 minuter till en timme innan frukost och/eller kaffe. Men det går lika bra att ta medicinen på kvällen. Faktum är att det visat sig att upptaget av levotyroxin kan vara högre om tabletten tas 2-3 timmar efter kvällsmål jämfört med 30 minuter innan frukost. En del personer upplever dessutom att de sover bättre om de tar Levaxin eller Euthyrox på kvällen.

Mat, kaffe, vissa läkemedel och kosttillskott minskar upptaget

Levotyroxin tas upp i tunntarmen och för att upptaget ska bli så bra och jämt som möjligt rekommenderas att man tar medicinen på tom mage. Det är väl känt att mat, kaffe och vissa läkemedel och kosttillskott minskar upptaget av levotyroxin. Det gäller särskilt tillskott av järn, kalcium och magnesium samt vanliga läkemedel som minskar magsyra, som omeprazol och så kallade antacida. Dessa bör därför tas med 4 timmars mellanrum.

• Ta levotyroxin (Levaxin/Euthyrox) vid samma tidpunkt varje dag.
  • Om du tar levotyroxin på morgonen – ta tabletten fastande minst 30 minuter till en timme innan du äter frukost och/eller dricker kaffe.
  • Om du tar levotyroxin på kvällen – ta tabletten minst 2 till 3 timmar efter dagens sista måltid.
  • Tillskott av järn, kalcium och magnesium minskar upptaget av levotyroxin. Ta dessa med 4 timmars mellanrum.
  • Flera läkemedel minskar upptaget av levotyroxin, till exempel omeprazol och andra preparat som minskar magsyran.
  • Om det är möjligt – undvik att ta levotyroxin samtidigt som andra läkemedel (låt det gå minst 4 timmar emellan).

Rådgör alltid med behandlande läkare innan du gör några förändringar i hur du tar din sköldkörtelmedicin. Vid påtaglig förändring av matvanor eller tidpunkt för tablettintag kan dosen av sköldkörtelhormon behöva justeras.

Referenser

Fass.se

Bolk N et al. Effects of evening vs morning levothyroxine intake: a randomized double-blind crossover trial. Arch Intern Med. 2010; 170(22):1996-2003.

Benvenga S et al. Altered intestinal absorption of L-thyroxine caused by coffee. 2008. Thyroid 18(3):293-301.

Chaker L, Bianco AC, Jonklaas J, Peeters R. Hypothyroidism. Lancet. 2017, 390:1550-1562.

Stötta något man tycker är viktigt

“Det kändes naturligt. När det fanns en förening som kunde så mycket och som man kunde få hjälp av. Så det var lite mer så jag kände att det är klart man ska stödja en förening som arbetar för något som man tror på och tycker är viktigt.”

/Susanne, 56, medlem sedan 2017

Mer Hälso- och sjukvård