Läkemedelstillgång, AI och resurser till vården – fokus på årets Almedalsvecka

På Almedalsveckan samlas politiker, tjänstemän, patientföreningar och professionsföreningar för samtal om utmaningar i vården. Från oss deltog Anna Bergkvist, förbundsordförande, Tjarls Metzmaa, Generalsekreterare, Katarina Nydahl, medicinskt sakkunnig och Paulina Ilieva, opinionsbildare, i årets samtal.

Ett axplock av årets samtal i Visby under Almedalsveckan:

• Ska staten eller regionerna vara huvudman för vården? Stor statlig utredning pågår och vi följer arbetet för att vår patientgrupp ska synliggöras.
  • Hur ska vi hantera läkemedelsbristen? En ny strategi är skriven, vi bevakar så denna även tar hänsyn till läkemedel som inte automatiskt räknas upp, såsom Levaxin och att fler läkemedel kommer in på den svenska marknaden
  • Hur kan AI och personcentrerad vård knytas samman? Göteborgs centrum för personcentrerad vård utforskar ämnet – vi har en pågående dialog med de som vi passade på att fördjupa.
  • Hur får vi en hållbar primärvård där både läkaren får bra förutsättningar och patienten upplever sig sedd och omhändertagen var ett tema som återkom i många samtal. Även vikten av att patienten kan ha andra professioner som en första kontakt för att möta patientens behov, såsom sjuksköterska och psykolog.
  • Många med sköldkörtelsjukdom lider av psykiska symtom som exempelvis nedstämdhet, oro och ångest. Förbundet träffade därför NSPH, Nationell Samverkan för Psykisk Hälsa, för att diskutera hur vi i framtiden kan samarbeta kring psykisk hälsa.
  • För att sköldkörtelvården ska bli bättre behöver både politiker på riksnivå och regionnivå veta vad patientgruppen har för behov. Vi passade på att träffa flera politiker i mindre möten under veckan, en dialog vi kommer fortsätta under hösten.
  • Vi deltog även på Vision och Make Equals mingel om hur vi skapar jämställda arbetsplatser. Till hösten kommer ett eget arbete på området jämställdhet inom vården att fördjupas. Anna Bergkvist träffade Astma- och Allergiförbundets ordförande för att diskutera det kommande arbetet kring jämställd vård som vi kommer inleda tillsammans med Sveriges Kvinnliga Läkare.
  • Sist men inte minst återstod picknick med några av Sköldkörtelförbundets medlemmar på Gotland vilket öppnade upp värdefulla och givande samtal.

Ovan är bara ett axplock, alla de mindre samtalen som sker mellan seminarier och mingel är ofta de mest värdefulla.

Vet vad de pratar om

”Det jag uppskattar mest med Sköldkörtelförbundet är att det känns som att de tar det på allvar, och det kändes som att det var första gången. Det känns som att de vet vad de pratar om och att de inte förminskar det på något sätt.”

/Emma, 27, medlem sedan 2019

Mer Förbundets påverkansarbete Mer Media & opinion