Sköldkörtelförbundet intervjuas i TV4-nyheterna om högkostnadsskyddet

Den 19 september var vår förbundsordförande Anna Bergkvist med på TV4-nyheterna och kommenterade regeringens höjning av högkostnadsskyddet i sin budgetproposition. Anna sa:

”Jag tänker att det drabbar många och det drabbar kanske framförallt våra äldre. Ungefär en av fem kvinnor över 65 har sköldkörtelsjukdom och är man äldre så kanske man också äter andra mediciner. Vi vet lite för lite om det idag eftersom det inte finns några kvalitetsregister för sköldkörtelsjukdom. Då går det heller inte att göra den typen av jämförelser, men vi kan ändå titta på forskning och härleda det den vägen.”

Behovet av ett kvalitetsregister är också något vi lyft under lång tid!

Se hela klippet här, inslaget med Anna börjar 08:04.

Öka sina kunskaper

”Jag tycker man ska bli medlem för att öka sina kunskaper, så man kan vara mer direkt med läkaren. Till exempel vad man vill ha för typ av hjälp, vilka prover man skulle vilja ha tagna och varför.”

/Emma, 27, medlem sedan 2019
Mer Förbundets påverkansarbete Mer Media & opinion Mer Nyheter om förbundet