Artikel i aftonbladet med styrelseledamot Kim Reenaas

Publicerad:

Detta är ett referat från en artikel publicerad i Aftonbladet.

I artikeln får vi läsa om Kim Reenaas, 45 år, som började känna sig trött, förvirrad och upplevde ett allmänt obehag utan att förstå orsaken. Först sjukskriven för utmattningsdepression, visade senare tester att hon hade både Hashimotos sjukdom och B12-brist. Efter att ha fått medicinering med Levaxin och B12-sprutor återfick hon snabbt sin hälsa och kunde återgå till arbetet. Kim är en av över en halv miljon svenskar med sköldkörtelsjukdomar, där hypotyreos – en underfunktion i sköldkörteln – är vanligast. Symtomen är ofta diffusa, vilket gör det svårt att diagnostisera korrekt.

Helena Filipsson Nyström, professor och överläkare vid Sahlgrenska universitetssjukhuset berättar om att det ofta saknas kunskap om sköldkörtelsjukdomar i vården. Detta kan leda till att patienter får fel diagnos eller behandling, till exempel antidepressiva istället för vidare utredningar. Anna Bergkvist, ordförande i Sköldkörtelförbundet, lyfter också fram att många patienter, som Kim, ofta får vänta länge på rätt diagnos.

Kim understryker vikten av att hitta en läkare som lyssnar och känner sig tacksam för att hon är en av de 80 % som mår bra efter behandling. Hon är också vaksam på sina barns hälsa då sköldkörtelsjukdomar kan vara ärftliga.

Sköldkörtelsjukdom ska uppmärksammas mer

”Jag är medlem för att förbundet ska kunna fortsätta driva frågan att sköldkörtelsjukdom ska uppmärksammas mer. Jag tror att man måste ha ett förbund eller något större för att synas och uppmärksamma sjukdomen.”

Gå med i Sköldkörtelförbundet du också! Se vad ett medlemskap kan ge dig och vad ditt stöd bidrar till »
/Carro, 47, medlem sedan 2018
Mer Media & opinion