9 viktiga näringsämnen för sköldkörteln

De flesta vet säkert att sköldkörteln behöver jod. Men visste du att sköldkörteln är det organ i kroppen som innehåller mest selen? Och att både selen och zink behövs för omvandlingen av T4 till det mer aktiva hormonet T3? Här kan du läsa mer om viktiga näringsämnen för sköldkörteln.

Grunden till att vi ska få i oss bra med näring är alltid kosten. En näringstät kost är därför vad du först och främst ska satsa på. Om du väljer tillskott, vilket många gör, tänk på att några näringsämnen kan vara extra skadliga i för stora doser. Det gäller till exempel D-vitamin, järn och selen.

Jod. Helt avgörande för kroppens förmåga att bilda skölkörtelhormon. Sköldkörtelhormonet T4 heter som det gör, för att det innehåller 4 jodatomer och T3 – ja det har förstås 3.

Samtidigt är varken för mycket eller för jod lite bra, ungefär 150 mikrogram per dag behövs men över 500 mikrogram kan vara skadligt. Normalt sett har vi i Sverige tillräckligt med jod tack vare att det tillsätts i vårt salt. En grupp som har risk för mild jodbrist är gravida. Just nu pågår en studie för att ta reda på hur det påverkar fostrets hjärna att i fall med mild brist ge mamman tillskott av jod. Sköldkörtelhormoner är otroligt viktiga för fostrets hjärna (1).

Selen. Selen behövs för produktion av sköldkörtelhormoner. Produktionen av sköldkörtelhormon bildar skadliga biprodukter – något som selen kan ta hand om eftersom den också är antioxidant. Selen behövs också för omvandlingen av T4 till T3.

Selen har i studier med sköldkörtelsjukdom kunnat göra nytta, som att minska antikroppar och lindra ögonsymtom vid hypertyreos. Samtidigt är effekterna inte entydiga och det är inte klart för vem och när selen ska rekommenderas (2).

Selen kan precis som jod tas i för stora mängder vara skadligt och tillskott av max 200 mikrogram per dag rekommenderas.

Myo-Inositol. Myo-inositol är nödvändigt både för att signalen till sköldkörteln om att producera hormon ska gå fram samt att det behövs för själva hormonproduktionen.

TSH, som är signalen till sköldkörteln att producera hormon stiger när vi har hypotyreos. Tillskott av myo-inositol tillsammans med selen har i studier med patienter som har subklinisk hypotyreos visat sig minska TSH signifikant. De flesta som har för lite sköldkörtelhormon har i själva verket en autoimmun sjukdom där antikroppar bildas mot sköldkörteln. Även dessa antikroppar sjönk med selen + myo-inositol. Till sist kan brist på myo-inositol också ge fler godartade knölar i sköldkörteln. Patienter som fick tillskott minskade storleken på sina knölar (3).

Ps. Förvirrad över skillnaden mellan inositol och myo-inositol? Det finns flera typer av inositol och myo-inositol är den som är lättast för kroppen att ta upp.

D-Vitamin. Att ha för lite D-vitamin är vanligt, särskilt under vinterhalvåret när solen står för lågt för att det ska kunna bildas i huden. En sammanställning av studier drog slutsatsen att tillskott av D-vitamin kan minska antikroppar hos den som har autoimmun hypotyreos. Viktigt att tänka på att om du ska ta stora doser av D-vitamin bör du testa dig så att du inte överdoserar (2).

Läs mer om D-vitamin och sköldkörteln HÄR.

Järn. Upp till 50 procent av alla med hypotyreos som trots behandling har symtom, har också järnbrist. När kvinnor med kvarstående symtom fick tillskott för att öka på sina järnförråd, minskade trötthet hos 67 procent.

Järnbrist kan i sig ge trötthet på grund av blodbrist men det är också ett viktigt näringsämne för sköldkörteln. Brist har kopplats till högre nivåer av antikroppar mot sköldkörteln, högre TSH, minskat fritt T4 och ökad risk för diagnos av hypotyreos samt subklinisk hypotyreos (2).

Järn och järndepåer (ferritin) bör alltid testas innan du tar tillskott eftersom för mycket järn är skadligt.

Zink. Hundratals kemiska reaktioner i kroppen är beroende av zink, bland annat omvandlingen av T4 till det mer aktiva hormonet T3. Det är inte helt klart vilken roll en brist på zink spelar för sköldkörteln och autoimmunitet mot den, men det finns troligen en koppling. Här behövs fler studier (2).

Magnesium. Här är en annan viktig mineral, magnesium ingår i fler kemiska reaktioner i kroppen än någon annan. Brist på magnesium kan kopplas till högre nivåer av antikroppar mot sköldkörteln och hypotyreos. Förutom det kan magnesium vara en hjälp vid många av de symtom som kopplas till hypotyreos, som trötthet, hjärndimma och förstoppning) (2).

Vitamin B12. Upp till 40 procent av alla med hypotyreos har brist på vitamin B12. Det är en vanlig brist generellt och det beror på att det enbart finns i animalisk mat, något som många väljer bort samt att upptaget är lite krångligt. Det regleras i flera steg och effektiviteten i upptaget minskar också med åldern (2).

A-Vitamin. Detta vitamin behövs för aktivering av receptorer för sköldkörtelhormon. Det är de som ute i cellerna ska ta emot hormonerna och låta dem utföra sitt jobb. Utan receptorer går helt enkelt inte signalen fram. En liten studie med 86 personer som fick tillskott av A-vitamin, magnesium och zink gav minskad inflammation och högre nivåer av T4 jämfört med de som fick placebo (3).

Text: Katarina Fornander har en magister i Biomedicin från KI och är journalist inom medicin och hälsa. Hon har skrivit ”Efter Graves – Din väg till läkning” om Graves sjukdom, som är den vanligaste typen av hypertyreos.

Önskar att någon såg helheten

”Om jag fick drömma, då skulle jag önska att någon såg helheten istället för att man får gå till olika ställen och själv försöka lägga pusslet. Det skulle vara fantastiskt om det fanns någonstans dit vi som har problem med sköldkörteln kunde gå, där man verkligen kollade igenom allting. Jag tror att många hade kunnat må bättre om man såg helheten.”

/Carro, 47, medlem sedan 2018

Mer Egenvård