Elimineringsdiet gav större viktnedgång

Publicerad:

Viktuppgång är vanligt vid sköldkörtelsjukdom. Genom att plocka bort inflammationsdrivande födoämnen kunde hypotyreospatienter gå ner mer i vikt.

Att oförklarligt gå upp i vikt har många med hypotyreos och hypertyreos upplevt. De vanliga råden för att gå ner i vikt fungerar inte. Kanske beror det på att viktuppgången har en annan orsak? De vanligaste typerna av sköldkörtelsjukdom är autoimmuna. Det vill säga Hashimoto’s som är den vanligaste underfunktionen och Graves som är den vanligaste överfunktionen.

Vikten är ett symtom

När vi oönskat går upp i vikt är det ett symtom på en obalans i kroppen. I exemplet med viktuppgång vid hypo- eller hypertyreos kan det bero på att vi har högre nivåer av inflammation, något som är kopplat både till autoimmunitet (1) och viktuppgång (2). Inflammationen kan alltså vara grundorsaken till åtminstone en del av kroppens förändring. Den teorin fick en grupp forskare att utforma en individanpassad antiinflammatorisk kost som sedan 50 hypotyreospatienter följde under 6 månader. Syftet var att se om det kunde hjälpa dem gå ner mer i vikt.

Elimineringsdiet för viktnedgång

Kosten de följde var en så kallad elimineringsdiet. Det är inte så mystiskt som det låter. Du har kanske provat att äta laktosfritt eller utesluta gluten? Det är exempel på elimineringsdieter. Du utesluter under en period provar sedan att äta igen för att kroppens reaktion. Viktigt: Om du har celiaki vet du förstås att du inte alls ska äta gluten, inte ens för att se hur du reagerar.

I den aktuella studien uteslöt patienterna en grupp av livsmedel och de främsta var:

• Vete
  • Äggvita
  • Komjölk
  • Jäst
  • Majs
  • Gluten
  • Jordnötter
  • Mandlar
  • Äggula

Kontrollgruppen uteslöt inga livsmedel. I övrigt såg kosten likadan ut.

Resultat lägre vikt högre sköldkörtelvärden

Forskarna kunde efter 6 månader se att gruppen som ätit elimineringskosten hade lägre BMI och mindre fettprocent. Fler resultat:

• Lägre TSH
  • Högre T4 och T3
  • Lägre antikroppar, TPO och TG

Forskarna tror själva att resultatet beror på att patienternas inflammation minskade mer när de följde elimineringsdieten. Tyvärr finns inga uppgifter om hur det såg ut med inflammationsmarkörer för patienterna.

Fler orsaker till viktuppgång

Många patienter har blivit avfärdade av sin läkare med att det bara är att äta mindre och träna mer för att vikten ska minska. Men en sådan strategi kan motverka sitt syfte då kroppen som svar på energiunderskott eller stress minskar sköldkörtelns aktivitet ännu mer (3). Den här studien visar att det istället är värt att titta på grundorsakerna till viktuppgång vid hypotyreos.

Text: Katarina Fornander har en magister i Biomedicin från KI och är journalist inom medicin och hälsa. Hon har skrivit ”Efter Graves – Din väg till läkning” om Graves sjukdom, som är den vanligaste typen av hypertyreos.

Andra alternativ för viktbalans:

– Ställ in din behandling. Rätt nivåer av sköldkörtelhormon för dig som individ underlättar en hälsosam vikt.

– Minska din stress. Stress är inflammatoriskt och stör sömnen, vilket i sin tur påverkar aptiten (4). Tänk på att för hård träning och för lågt energiintag kan räknas som en stress.

– Öka muskelmassan. När vi har för lite eller för mycket sköldkörtelhormon minskar muskelmassan, något som vi behöver för en hälsosam ämnesomsättning. Kvinnor har många fördelar av att styrketräna (5).

– Kolla blodsockret. Både hypo och hyper är kopplat till förändringar i blodsocker, något som i sin tur gör det svårare att reglera aptit och vikt (6).

Balansera könshormoner. Kvinnliga könshormoner kan börja svänga redan från 35 års ålder (perimenopaus eller förklimakterie) fram till menopaus (klimakterie). Dessa har stor påverkan på kroppssammansättningen (7).

Referenser

Studien om elimineringsdiet:

Ostrowska L, et al. The Influence of Reducing Diets on Changes in Thyroid Parameters in Women Suffering from Obesity and Hashimoto’s Disease. Nutrients. 2021 Mar 5;13(3):862.

Övriga referenser:

1. Ellulu MS, et. al. Obesity and inflammation: the linking mechanism and the complications. Arch Med Sci. 2017 Jun;13(4):851-863.
  2. Erge E, et al. A Novel Inflammatory Marker for the Diagnosis of Hashimoto’s Thyroiditis: Platelet-Count-to-Lymphocyte-Count Ratio. Diseases. 2023 Jan 22;11(1):15.
  3. Wadden TA, et al. Effects of a very low calorie diet on weight, thyroid hormones and mood. Int J Obes. 1990 Mar;14(3):249-58. PMID: 2341229.
  4. Cai R, Zhou W, et al. Association between thyroid function and serum cortisol in cortisol-producing adenoma patients. Endocrine. 2020 Jul;69(1):196-203
  5. De Stefano MA, et al. Thyroid Hormone Action in Muscle Atrophy. Metabolites. 2021 Oct 25;11(11):730. doi: 10.3390/metabo11110730. PMID: 34822388; PMCID: PMC8625289.
  6. Eom YS, Wilson JR, Bernet VJ. Links between Thyroid Disorders and Glucose Homeostasis. Diabetes Metab J. 2022 Mar;46(2):239-256. doi: 10.4093/dmj.2022.0013. Epub 2022 Mar 24. PMID: 35385635; PMCID: PMC8987680.
  7. Ahmadi S, Eshraghian MR, Hedayati M, Pishva H. Relationship between estrogen and body composition, energy, and endocrine factors in obese women with normal and low REE. Steroids. 2018 Feb;130:31-35

Mer forskning för att vi ska må bättre

”Jag tror att vi blir starkare som patientgrupp. Om alla vi som är sköldkörtelsjuka är med i förbundet så kommer det kanske finnas resurser att visa att den här sjukdomen är jobbig och många lider av den. Att det uppmärksammas. Så att det kan bli mer forskning för att vi ska må bättre.”

/Carro, 47, medlem sedan 2018

Gå med i Sköldkörtelförbundet du också! Se vad ett medlemskap kan ge dig och vad ditt stöd bidrar till »

Mer Forskning