Äta glutenfritt för sköldkörteln?

Kanske har du trillat på idén att äta glutenfritt för sköldkörtelns skull? Men vad säger forskningen om nyttan med att utesluta vete och råg ur kosten? Och vad säger Sköldkörtelförbundets medlemmar om hur det hjälpt dem att äta glutenfritt? 

Gluten är ett protein som finns i flera av våra vanliga sädesslag som vete (även durumvete och dinkel/spelt), råg, korn, kamut och korsningar av de olika spannmålen (1).

Men varför äta glutenfritt? I korthet går teorin ut på att gluten stör immunförsvaret och tarmen. Det kan leda till autoimmunitet eller annan ohälsa vilket visar sig som en rad olika mer eller mindre diffusa symtom. 

En betydande del av alla med de vanligaste sköldkörtelsjukdomarna, Hashimotos och Graves, som båda är autoimmuna, har dessutom en annan autoimmun sjukdom – celiaki. Läs mer om celiaki och sköldkörteln HÄR

Forskning om att äta glutenfritt för sköldkörteln

I juni 2022 publicerades en studie där 62 kvinnor med Hashimoto’s tyreoidit (vanligaste typen av hypotyreos) under 12 månader ätit glutenfritt för att undersöka hur det påverkade sköldkörteln och immunförsvaret. Nivåer av sköldkörtelhormonerna TSH, T4, T3 samt antikropparna TG och TPO mättes efter 3, 6 och 12 månader. Kvinnorna delades in i två grupper där den ena åt glutenfritt och den andra var kontrollgrupp och inte gjorde det.  

Resultat av studien

Vid 12 månader såg forskarna  lägre TSH, högre T4 och lägre nivåer av antikroppen TG för de som följde en glutenfri kost. Mellan grupperna fanns endast skillnad i TSH medan andra statistiska analyser gav de två andra resultaten.  

Slutsatser – osäkert för vem det kan rekommenderas 

Forskarna menar att det ännu är osäkert för vem en glutenfri kost ska rekommenderas. De ser också potentiella fallgropar i de ersättningsprodukter många väljer som kanske innehåller sånt vi inte mår bra av att äta i stora mängder. De påminner om att glutenfri inte är lika med hälsosam. 

De flaggar också för att den som gör en ansträngning att äta hälsosamt, glutenfritt eller ej, kan få positiva effekter på närings- och läkemedelsupptag från tarmen. Vilket inkluderar ett bättre upptag av sköldkörtelläkemedel.

Vad säger medlemmarna? 

Trots att forskningsläget är oklart finns många som upplever stora fördelar med glutenfritt. Sedan finns det andra som inte sett skillnad. Här har vi samlat vad några av våra kloka medlemmar upplevt när de ändrat sin kost för att utesluta gluten. 

En del mår bättre men ser ingen skillnad på sina värden: 

Kicki: “Äter Levaxin och Lio sedan ca 6 år. Har under ca 2 år undvikit gluten och laktos. Magen mår bättre, mindre värk, gått ner i vikt, MEN mina värden har inte ändrats nämnvärt. Jag mår bättre, men jag ser inte någon direkt koppling mellan glutenfritt och sköldkörtel problematik.

Monika: “Uteslutit gluten i 2 år. Ingen skillnad för sköldkörteln men min mage mår så mycket bättre.”

Susanne: “Jag har flera autoimmuna sjukdomar, hypotyreos och diabetes typ 1 Lada är konstaterade och är känslig för gluten. Jag kan märka om jag ätit något med gluten, då blir jag trött och deprimerad. Symtomen kommer lite olika, men alltid inom en vecka. Så har man en eller flera autoimmuna sjukdomar så får man oftast fler och däribland glutenintolerans. Därför äter jag glutenfritt.”

Några beskriver hur de upplever att det hjälpt att läka sköldkörteln: 

Jenny: “Med glutenfri kost (tillika lchf) sänkte jag mitt TPO-värde från 150 till precis gränsvärde: 46….

Det har varit konstant lågt sen dess förutom när jag råkat slarva och få i mig gluten, då värdet plötsligt steg till skyarna på över 300.”

Martina: “La om kosten till strikt paleokost, helt utan gluten och socker. Idag funkar sköldkörteln utmärkt. Åt Levaxin i 20 år men är idag helt utan mediciner. Läkarnas tester visar full funktion.”

Mia: Glutenfri sedan 2017. Haft svår värk och diagnos psoriasisartrit sedan unga tonår, är idag 57. Värken är borta och min psoriasis besvärar mig idag minimalt. Kan få små små skov i hårbotten vid hög stress. Fått ner mina TPOantikroppar till <5 och kunnat mer än halvera min sköldkörtelmedicinering.”

Andra tycker att det inte hjälpt dem: 

Nejla: “Testade i ca 1,5 år. I början fick jag så mycket energi och var så nöjd men efter 3-4 månader den energin försvann och var tillbaka på ruta ett. Det vill säga att jag fick super placeboeffekten men sen försvann den. Det brukar jag reagera alltid så jag peppar mig till nya grejer och övertalar jag mig att det funkar och efter några månader kan man se den riktiga effekten. (Hypotyreos i 14 år)

Minna: “Blev om möjligt, ännu mer ostabil, yrslig, matt, svaghetskänsla, som att kropp och huvud funkade ännu sämre. Obalans.”

Lena: “Har Hashimotos och provade glutenfritt i 2 månader, märkte ingen större skillnad, möjligtvis lite mindre svullen mage. Provsvaren på TSH blev sämre men det kan ju ha andra orsaker. Vet inte hur länge det är meningen att man måste vara glutenfri gör att märka någon skillnad.

Vill du ha fler att bolla sköldkörtelhälsa med? Välkommen att bli medlem, klicka här för att läsa mer. 

Av: Katarina Fornander har en magister i Biomedicin från KI och är journalist inom medicin och hälsa. Hon har skrivit ”Efter Graves – Din väg till läkning” om Graves sjukdom, som är den vanligaste typen av hypertyreos.

Publicerad: 7 december 2022

Vill du gräva djupare i forskning om kost och sköldkörtelsjukdom? Läs en forskningsartikel HÄR. 

Ytterligare en forskningsartikel om gluten och hypotyreos. 

Referenser 

  1. https://www.livsmedelsverket.se/matvanor-halsa–miljo/sjukdomar-allergier-och-halsa/allergi-och-overkanslighet/gluten

 

 

Mer Hypertyreos Mer Hypotyreos Mer Kost & livsstil