Högre pris och ändrad subvention för Levaxin

Vissa styrkor av Levaxin har fått ett högre pris på grund av bristande lönsamhet hos tillverkaren Orifarm. Samtidigt tas två styrkor ur läkemedelsförmånen från och med den 1 december 2023.

En burk Levaxin (100 tabletter) i styrkorna 150, 175 och 200 mikrogram kostar efter höjningen 98 kronor. Det nya priset för samtliga förpackningar med förpackningsstorleken 250 tabletter är 163 kronor.

Styrkorna 25, 50 och 100 mikrogram i burkar med 100 tabletter påverkas inte av prishöjningen och kostar som tidigare 75 kronor per burk.

Levaxin 75/125 mikrogram tas ur läkemedlesförmånen

Eftersom Tandvårds och läkemedelsförmånsverket, TLV,  inte godkänt ansökan om prisökning för styrkorna 75 och 125 mikrogram meddelar Orifarm att de tvingas ta dem ur läkemedlsförmånen. Det innebär att Levaxin 75 och 125 mikrogram från och med den 1 december 2023 inte längre ingår i högkostnadsskyddet och patienterna får stå för hela kostnaden för medicinen.

– Vi beklagar TLVs beslut vilket leder till att patienter nu får betala olika mycket för sin livsviktiga medicin, säger Katarina Nydahl, medicinskt sakkunnig på Sköldkörtelförbundet.

Levaxin är ett läkemedel med ett smalt terapeutiskt fönster, vilket innebär att dosen måste ställas in noga för varje patient för att ge rätt effekt. Levaxin finns i dag i åtta olika styrkor: 25, 50, 75, 100, 125, 150, 175 och 200 mikrogram.

Kunskap och lika för alla

”Jag sökte runt innan jag blev medlem. Och att den var så seriös gjorde att jag ville bli medlem. För det kändes som ett seriöst förbund. Inte ett skitsnackarförbund, utan det här var kunskap och de ville verkligen att det ska vara lika för alla. Inte bara de som skriker högst. Och inte bara de som har mest pengar.”

/Susanne, 56, medlem sedan 2017

Mer Hälso- och sjukvård