IBSA slutar sälja Tirosint-SOL i Sverige

Från den 1 februari slutar IBSA Nordic att leverera Tirosint-SOL till Sverige. Patienter hänvisas till alternativa läkemedel eller licenspreparat.

Tirosint-SOL har funnits på den svenska marknaden sedan maj 2022 och används för att behandla brist på sköldkörtelhormon, hypotyreos. Till skillnad mot Levaxin och Euthyrox (som båda är tabletter) innehåller Tirosint-SOL levotyroxin i flytande form, löst i glycerol och vatten.

Tirosint-SOL kan vara ett alternativ för patienter som har svårt att svälja tabletter eller har problem med upptaget av levotyroxin, till exempel på grund av samtidig medicinering med omeprazol eller efter magsäcksoperation.

Produktionsproblem orsaken till leveransstopp

Företaget IBSA Nordic bekräftar i ett mejl till Sköldkörtelförbundet att de slutar sälja Tirosint-SOL i Sverige och Norge på grund av oförutsedda produktionsproblem. Från och med 1 februari kommer inga nya leveranser att ske.

-Beslutet är globalt och Tirosint-SOL kommer endast fortsättningsvis säljas i ett fåtal länder, däribland Danmark, säger Reza Rezai, General Manager på IBSA Nordic.

Tirosint softgels (kapslar) påverkas inte av beslutet. Dessa är inte godkända i Sverige men kan förskrivas med licens från Läkemedelsverket.

Patienter drabbas

Läkemedelsverket hänvisar patienter som står på Tirosint-SOL till alternativa godkända läkemedel (Levaxin/Euthyrox). Det finns också möjlighet att få Tirosint (Tirosint-SOL eller Tirosint Softgels) som licenspreparat.

-Detta är en mycket olycklig situation för de patienter som använder Tirosint-SOL i dag, då de flesta redan provat Levaxin och/eller Euthyrox med otillfredsställande resultat, säger Katarina Nydahl, medicinskt sakkunnig på Sköldkörtelförbundet.

Uppskattningsvis en av fem patienter har kvar symtom på hypotyreos trots standardbehandlingen med Levaxin/Euthyrox.

Beklagar beslutet

-Vi beklagar verkligen detta beslut som får konsekvenser för både patienter och förskrivande läkare, säger förbundsordförande Anna Bergkvist.

Sköldkörtelförbundet fortsätter att arbeta för fler behandlingsalternativ så att alla patienter kan få en individanpassad vård.

Det handlar om att få ett fullvärdigt liv

”Jag blev medlem för att förbundet började driva frågan om individanpassad vård. Man läser om så många som inte får hjälp för att läkare verkar gå efter någon mall och stirra sig blinda på provresultatet. Jag vill att läkare ska se till personens faktiska mående, för det handlar om att få ett fullvärdigt liv.”

/Ulrika, 56, medlem sedan 2023

Mer Hälso- och sjukvård Mer Nyheter för professionen