Tydligt samband mellan autoimmun sköldkörtelsjukdom och förlossningsdepression

Publicerad:

Många kvinnor känner igen sig i att både sköldkörtel och psykiskt mående börjar krångla i samband med graviditet.

Forskare på Karolinska Institutet har i en registerstudie med över 800 000 kvinnor konstaterat att:

Kvinnor med autoimmuna sjukdomar, har 30 procent högre risk att drabbas av depression under graviditeten och efter förlossningen. Och har du tidigare haft en förlossningsdepression, ökar din risk med 30 procent att utveckla autoimmuna sjukdomar. Detta inkluderar våra vanligaste former av hypotyreos (Hashimotos tyreoidit) och hypertyreos (Graves sjukdom) som båda är autoimmuna.

Emma Bränn, vid Institutet för Miljömedicin vid Karolinska Institutet och en av forskarna bakom studien säger: “Vår studie tyder på att det finns en immunologisk mekanism bakom förlossningsdepression och att autoimmuna sjukdomar bör ses som en riskfaktor för denna typ av depression”.

Text: Katarina Fornander

Karolinska Institutets nyhet kan du läsa här: https://nyheter.ki.se/tydligt-samband-mellan-autoimmun-sjukdom-och-forlossningsdepression

Hela studien kan du läsa här: https://www.nature.com/articles/s41380-023-02351-1

Öka sina kunskaper

”Jag tycker man ska bli medlem för att öka sina kunskaper, så man kan vara mer direkt med läkaren. Till exempel vad man vill ha för typ av hjälp, vilka prover man skulle vilja ha tagna och varför.”

/Emma, 27, medlem sedan 2019

Gå med i Sköldkörtelförbundet du också! Se vad ett medlemskap kan ge dig och vad ditt stöd bidrar till »

Mer Forskning