SVT Nyheter uppmärksammar hypotyreos och Sköldkörtelförbundet

I tv-inslag och artiklar lyfter SVT Nyheter Västerbotten bristerna i dagens behandling av hypotyreos-sjuka, när standardbehandlingen med Levaxin inte fungerar. Jeannette Westerbergh, ordförande i Sköldkörtelförbundet Västerbotten och Christina Fernerud Björklund berättar om utmaningarna och den utsatthet som många patienter upplever när de nekas individanpassad behandling.

”Standardbehandlingen för sköldkörtelsjuka funkar inte för var femte patient, enligt en undersökning. Istället tvingas de söka alternativ vård, eller fortsätta må dåligt. Nu höjs röster för att göra vården bättre. – Vi vill ha en individanpassad vård. Man ska inte behöva kämpa själv, säger Jeannette Westerbergh i Vännäs.”

”Vården vid sköldkörtelsjukdomar varierar beroende på var i landet man söker vård och kunskapen är för dålig – det anser politikern Betty-Ann Nilsson (KD). – Man borde lägga större fokus på forskning, se över de nationella riktlinjerna och höja kunskaperna inom primärvården, säger hon.”

I artiklarna refereras till Sköldkörtelförbundets Sifo-undersökning och rikskampanjen De VårdLösa. Roligt att se är att SVT även i sina faktarutor väljer att använda sig av/ange Sköldkörtelförbundet som källa!

Läs mer och se inslagen med Jeannette, Christina och KD-politikern Betty-Ann Nilsson här:

”Missnöje bland hypotyreos-sjuka – tvingas till alternativ vård”

”Christina fick medicin mot hypotyreos i sju år – blev bara sämre”

”KD-politiker sätter press på vården – vill öka kunskapen om hypotyreos”

Mer Förbundets påverkansarbete Mer Nyheter om förbundet