Utsläpp av hormonstörande ämnen och sköldkörtelsjukdom

Publicerad:

“Den kanske värsta giftskandalen i Sveriges historia”. Så kallas det faktum att invånarna i byn Kallinge druckit vatten med skyhöga halter av ett hormonstörande ämne. Flera av invånarna har sedan skandalen uppdagades blivit sjuka, inklusive i sköldkörtelsjukdom.

De hormonstörande ämnena i fråga är PFAS (per- och polyfluorerade alkylsubstanser). PFAS är syntetiskt framställda och används i många produkter som exempelvis brandsläckningsskum och impregneringsmedel för kläder och möbler. Det var genom att skum från försvarsmaktens brandövningar läckt ut i omgivningarna, som 5000 invånare i en by i Blekinge druckit förgiftat vatten.

PFAS kopplas till sköldkörtelsjukdom

PFAS kallas även evighetskemikalier och är väldigt svåra att bryta ner, både för människor och natur. Flera av dem klassas som hälsofarliga och hormonstörande, det vill säga de påverkar våra hormoners funktioner i kroppen – inklusive sköldkörtelhormoner.

En studie visade exempelvis att sannolikheten att få en diagnos av sköldkörtelcancer är högre desto mer PFAS personen har i blodet (1).

Andra möjliga effekter på sköldkörteln av PFAS är:

• Förändringar av hormonnivåer i blodet
  • Skador på celler och gener i sköldkörteln
  • Hämmar upptag av jod till sköldkörteln
  • Påverkar sköldkörtelhälsa hos foster (2).

Just sköldkörteln är ofta målet för hormonstörande ämnen, som vi tidigare skrivit om i intervjun med endokrinologen Leonidas Duntas

Kallingebor fick rätt till ersättning

Den 16 december 2013 kom nyheten ut att Blekingebornas vatten haft för höga halter av PFAS. Först den 5 december 2023, efter åratal av rättsprocesser, fick de i Högsta domstolen rätt till ersättning för personskada. Högsta domstolen säger: “– Domstolens bedömning är att de höga halter PFAS som de boende har i blodet innebär en så beaktansvärd fysisk försämring av deras kroppar att de drabbats av ett fysiskt defekttillstånd som i skadeståndsrättslig mening är en personskada, säger Jonas Malmberg, domare i Högsta domstolen.”

Vilka personskador handlar det då om? För många av dem som står bakom stämningen gäller det om cancer eller sköldkörtelsjukdom. Av sex styrelsemedlemmar för PFAS-föreningen, har samtliga blivit sjuka i diagnoser som kan kopplas till PFAS, varav två i sköldkörtelsjukdom. En person dog i cancer 2018. Ännu är dock inte forskningen klar kring exakt vilka sjukdomar som kan kopplas till utsläppen.

Dokumentären “Förgiftad” som du kan höra hos Sveriges Radio beskriver att de drabbades PFAS-värden är några av de högst uppmätta i världen. De vuxna som förgiftats kommer aldrig att bli av med sina förhöjda värden och för barnen beräknas det ta mellan 30 och 40 år innan de är tillbaka till normalvärden. Så långsamt bryts ämnena ner.

Text: Katarina Fornander har en magister i Biomedicin från KI och är journalist inom medicin och hälsa. Hon har skrivit ”Efter Graves – Din väg till läkning” om Graves sjukdom, som är den vanligaste typen av hypertyreos.

Vad kan du göra för att minska din exponering för PFAS?

PFAS finns tyvärr i vår vardag men du kan minska din exponering. En generell regel är att alla material som ska vara smuts-, vatten och/eller fettavvisande kan innehålla PFAS. Här är några fler saker att tänka på:

1. Undvik att laga eller förvara mat i kärl med non-stickbeläggning. Glas, rostfritt stål eller gjutjärn är alternativ.
  2. Repa inte stekpannan. Behöver du ändå använda stekpannor eller kastruller med non-stickbeläggning, se till att de inte repas och undvik att använda dem i en ugn som är mer än 200 grader varm (3).
  3. Poppa popcorn i kastrull. Råd och Rön undersökte i våras micropopcorn och resultaten visar att påsarna ibland innehåller PFAS (4).
  4. Ta med egna burkar till hämtmat. Förpackningar som hämtmat läggs i, kan enligt Naturskyddsföreningen innehålla PFAS (3).
  5. Ät inte fisk och skaldjur från svenska insjöar. Tyvärr innehåller de ofta höga halter av PFAS.
  6. Var noga med vad du har på huden. Smink och andra skönhetsprodukter kan innehålla PFAS. Kika efter ämnen som heter “PFTE”, “perfluoro…” eller ”…polyfluoro…” i innehållsförteckningen. Undvik dessa.
  7. Uppmärksamma tyger och möbler. Textil som soffor och mattor kan innehålla PFAS. Särskilt de tyger som är smutsavvisande. Fråga tillverkaren.
  8. Klä dig giftfritt. Kläder som är regntäta eller vattenavvisande är ibland behandlade med PFAS. Idag finns många alternativ när du köper funktionskläder. Du kan även välja att köpa begagnat, eftersom de PFAS som finns i kläderna främst släpps ut i början.
  9. Tänk på: Ibland marknadsförs produkter som fria från PFOA eller PFOS. Det betyder inte att de är fria från PFAS eftersom gruppen av ämnen är så stor (5).

Fler tips för att minska din exponering för hormonstörande ämnen finns i intervjun med endokrinolog Leonidas Duntas.

Referenser

1. van Gerwen M, et al. Per- and polyfluoroalkyl substances (PFAS) exposure and thyroid cancer risk. EBioMedicine. 2023 Nov;97:104831.
  2. Coperchini F, et al. Thyroid Disrupting Effects of Old and New Generation PFAS. Front Endocrinol (Lausanne). 2021 Jan 19;11:612320.
  3. https://cleanwater.org/10-things-you-can-do-about-toxic-pfas-chemicals
  4. https://www.radron.se/tester/mat-dryck/mikropopcorn/
  5. https://www.naturskyddsforeningen.se/artiklar/10-satt-att-undvika-pfas/

Det handlar om att få ett fullvärdigt liv