Tar du din sköldkörtelmedicin på morgonen? Tänk då på detta

Senast uppdaterad: 11 mars 2023

De flesta tar sin medicin med sköldkörtelhormon på morgonen. Rekommendationen är att ta medicinen på fastande mage, en stund före måltid. Här får du veta varför.

Flera läkemedel påverkar upptaget av sköldkörtelhormon. Om du tar läkemedel som innehåller aluminium som exempelvis används mot halsbränna, sura uppstötningar och magsår (sk antacida), bör du vänta fyra timmar mellan då dessa ämnen försämrar upptaget av sköldkörtelhormon. Också fiberrik mat och koffeinhaltiga drycker som kaffe, te och energidrycker har visat sig försämra upptaget av sköldkörtelhormon. Det bör gå minst fyra timmar emellan när det gäller kalcium– och järntabletter eller stor mängd kalcium-/järnrik mat (för att vara på den säkra sidan). För kaffe cirka en timme. C-vitamin har visats öka upptaget av sköldkörtelhormon, speciellt hos patienter med gastrit.

Angående intag av större mängder kalcium/järn/fibrer/kaffe i samband med att att man tar sin medicin med sköldkörtelhormon på morgonen, så säger många läkare att detta inte är något problem, så länge frukosten är ungefär densamma. Dosen anpassas ju då efter det eventuella minskade upptaget som dessa ämnen ger. Vi ser dock att det inte är ovanligt att personer med sköldkörteldiagnoser ändrar sin kost under perioder, och för känsliga personer kan detta då ha betydelse om man inte är medveten om vissa ämnens påverkan på medicineringen.

De som tar Liothyronin eller NDT delar ofta upp sin dos på flera tillfällen under dagen, till exempel morgon, tidig eftermiddag och kväll. Även då gäller förstås ovanstående (även om fyra timmar emellan förstås knappast blir möjligt att följa).

Man kan ta sin sköldkörtelmedicin på kvällen också, vilket har visat sig signifikant öka sköldkörtelhormonnivåerna jämfört om man tar medicinen på morgonen (dock ingen effekt på livskvaliteten, enligt denna studie). En del sover bättre om de tar medicinen på kvällen, medan andra upplever det omvända. Det är viktigt att man alltid gör likadant när man ska ta prover, så att dessa blir jämförbara.

Klicka på länkarna i artikeln för att komma till forskning och trovärdiga källor.

Kunskap och lika för alla

”Jag sökte runt innan jag blev medlem. Och att den var så seriös gjorde att jag ville bli medlem. För det kändes som ett seriöst förbund. Inte ett skitsnackarförbund, utan det här var kunskap och de ville verkligen att det ska vara lika för alla. Inte bara de som skriker högst. Och inte bara de som har mest pengar.”

/Susanne, 56, medlem sedan 2017

Mer Hälso- och sjukvård Mer Egenvård