Sofia Antonsson: “Bästa tipsen för att få ordning på magen”

Det går absolut att få ordning på en krånglig mage om du har IBS. Genom livsstilsförändringar kan magen bli lugnare och fungera bättre igen.

En mage som bråkar gör ingen glad. Sofia Antonsson är dietist och grundare till Belly Balance, en digital IBS-behandling, som hjälper personer ta kontroll över sin mage. Hon har hjälpt tusentals människor till bättre maghälsa, inklusive många med sköldkörtelbesvär.

Hon ser ett klart samband mellan sköldkörteln och magen.

– Egentligen hänger alla hormonella system i kroppen ihop. Tarmen, hur vi mår fysiskt, hur vi mår mentalt, sköldkörtel och binjurar, berättar hon.

– Personer med sköldkörtelproblem har ofta magproblem också. Det är vanligt med IBS, flera av symtomen eller bara något som trög mage. Den tröga magen beror på att när sköldkörtelhormonerna är låga går kroppen på sparlåga och magen stannar av.

Hur ekosystemet i tarmen ser ut påverkar sköldkörtelhormoner. Är tarmfloran påverkad kan vi också få symtom som liknar de vid hypo- eller hypertyreos.

– Tarmfloran påverkar hur hjärnan mår och därmed hur vi mår. En del av omvandlingen av T4 till det aktiva hormonet T3 görs med hjälp av tarmbakterier. Har vi en förändring i tarmfloran får vi problem att omvandla till den aktiva formen.

Enligt Sofia Antonssons erfarenhet kan det kan vara svårt att veta om problem med magen eller sköldkörteln kom först.

– Den svagaste länken i kedjan är där vi brukar brista. En stark stress kan ge både problem med tarmfloran och med sköldkörteln. Sedan leder det ena till det andra, förklarar hon.

Sofia Antonsson hör från många som har behandling för sin sköldkörteln och har värden inom referens, att de ändå inte mår bra.

– Många gånger har man inte samma bild som sin läkare av hur man mår.

Ta tag i magbesvären

Om du har hypotyreos är det vanligare med trög mage, men även IBS generellt är vanligare bland de med sköldkörtelbesvär.

– Man kan prova  FODMAP som är en kostbehandling. Det hjälper de flesta att få symtomlindring från IBS eftersom det plockar bort fibrer som tenderar att jäsa i tarmen.

En FODMAP-diet rår däremot inte på roten till symtomen som är en obalanserad tarmflora. En förändrad tarmflora, dysbios, kan ha flera orsaker:

• stress
  • antibiotikakurer
  • magsjuka som sedan hänger kvar och ger symtom i form av så kallad postinfektiös IBS
  • felaktig kost.

Boosta tarmfloran – ett insiderjobb

– Det är ingen quick fix att ändra sin tarmflora, börjar Sofia Antonsson med att säga.

Tack och lov finns det ändå för den som har lite tålamod många effektiva saker att göra. Hon tipsar om:

• Probiotika, gärna med bifidobakterier som är viktiga för floran i tjocktarmen.
  • Frukt och grönt, baljväxter, frön, nötter är alla toppen för tarmfloran. Välj de som är knapriga och har mycket fibrer.
  • Bonustips 1 om vegetabilier: Under en vecka, försök få i dig 25 olika sorters livsmedel från växtriket och välj olika färger. Tarmbakterierna har alla olika favoritmat.
  • Bonustips 2 om vegetabilier: Om du följer FODMAP-dieten, välj de livsmedel som finns med på “gröna listan” som aubergine, gröna bönor och grönkål. Vill du se hela listan med FODMAP-godkända livsmedel, ladda ner Belly Balance gratis app här.
  • Ät näringsrik mat och undvik processade livsmedel.

Få fart på magen

Nästan alla har trög mage emellanåt, oavsett om de har sköldkörtelbesvär eller ej. Att något är vanligt betyder dock inte att det är normalt. Förstoppning brukar det sägas vara när du bajsar färre än tre gånger i veckan, och bajset är hårt och svårt att få ut. Det kan också vara så att även om du går på toa dagligen, kan du känna dig förstoppad då många lider av ofullständig tarmtömning det vill säga att inte känna sig klar på toaletten.

Sofia Antonsson har hjälpt många med trög mage och vet vad som brukar fungera.

• Ät mycket gelebildande fibrer från grönsaker, baljväxter och havre.
  • Kiwi 2 st per dag brukar kunna behandla trög mage.
  • Psyllium och chiafrö är båda gelebildande. Ät så mycket mjukt fiber som möjligt för att mjuka upp.
  • Drick vatten. Om du inte dricker 1 liter vatten utöver det du äter, kan det hjälpa att dricka mer – annars brukar det inte tillföra så mycket.
  • Motion hjälper tarmrörelserna.
  • Magnesium kan du prova om du redan testat allt ovan. Börja med lite magnesiumoxid eller magnesiumcitrat och öka tills du får effekt.

Stressen går att rå på

Att minska sin stress är ofta det många tycker är klurigast – men om du lyckas kan det ha stor effekt på din mage. Både en för trög och en för snabb mage kan lindras av att lugna ner tempot.

– Många upplever att de inte kan göra något åt sin stress och känner sig vilsna inför vad stresshantering egentligen innebär. Vi har många gånger ett uppskruvat tempo och att avbryta dagen för att slappna av en stund känns svårt.

Ändå är det värt det att göra en ansträngning och det finns många tekniker för att bryta stressen, Sofia Antonsson nämner två av dem:

– Medicinsk yoga som det finns forskning på att det minskar stress i kroppen.

– Om du vill ha en teknik som går snabbt och är effektiv – prova knackning (tapping är det engelska namnet, reds. anm). Jag brukar rekommendera en app som heter The tapping solution och jag håller också på att färdigställa en kurs om det för Belly Balance app.

Text: Katarina Fornander har en magister i Biomedicin från KI och är journalist inom medicin och hälsa. Hon har skrivit ”Efter Graves – Din väg till läkning” om Graves sjukdom, som är den vanligaste typen av hypertyreos.

Gjorde mig tryggare och starkare

”Tack vare förbundet visste jag vad jag skulle säga när jag kom till läkaren. Vilken fakta jag skulle lägga fram, vad som var sanning och hur jag skulle uttrycka mig. Och att det är bra att ha med sig någon. Jag tog med mig min syster. För bara det gjorde att jag blev tryggare och starkare.”

/Susanne, 56, medlem sedan 2017

Mer Egenvård