Viktig information om återkallade läkemedel

RLC labs har nyligen meddelat att de återkallar samtliga batcher av läkemedlen Nature-Throid och WP Thyroid, eftersom kotroller visat att preparaten kan innehålla en lägre koncentration av T4 eller T3 än tillåtet. Nature-Throid och WP Thyroid innehåller sköldkörtelextrakt från gris och används vid behandling av hypotyreos. Läkemedlen är inte godkända i Sverige, men säljs på apotek med godkänd licens från Läkemedelsverket. Patienter som tar Nature-Throid eller WP Thyroid uppmanas att inte sluta ta läkemedlen utan att kontakta förskrivande läkare för att diskutera hur man går vidare. Läs mer på RLC labs hemsida: klicka här

Uppdaterad information:

RLC labs har publicerat ytterligare information inklusive en lista med alla batchnummer som berörs av indragningen av NDT-läkemedlen Nature-Throid och WP Thyroid. Man skriver bland annat att kontroller av 6 batcher visat att de kan innehålla ned till 87% av angiven mängd levotyroxin (T4) eller liotyronin (T3) (tillåten avvikelse är 90-110%). Kontrollerna har gjorts av amerikanska myndigheten FDA (Food and drug administration). Företaget RLC labs har av säkerhetsskäl valt att frivilligt återkalla samtliga batcher på marknaden. Länk till pressmeddelande (scrolla ner och klicka på ”lot numbers” för att se listan över indragna batcher): läs mer här

Sköldkörtelförbundet har varit i kontakt med Läkemedelsverket som meddelat att de vidtagit följande åtgårder:

Indragningsskrivelse har skickats från grossist till apotek och skrivelserna har även publicerade på Läkemedelsverkets webbplats: läs mer här

Läkemedelsverket har skickat e-post med information om indragningen till alla läkare som motiverat licensansökan senaste året.

Inkommer ny ansökan om licens till Läkemedelsverket informeras om indragningen till apotek och förskrivare innan vidare handläggning sker.

Mer Hälso- och sjukvård