Medlemmarnas erfarenheter: ”Tillåt dig att vila när du behöver”

Här är del två där vi frågat våra kloka medlemmar om hur de lyckats öka sin livskvalitet. Många svarade att de haft hjälp av att prova alternativ till standardbehandlingen. Plus att de slår ett slag för att röra sig regelbundet.

Att vara sköldkörtelsjuk kan ibland kännas ensamt och vilset. Livskvaliteten och måendet är inte som du skulle önska men vad finns att göra åt det? Sköldkörtelförbundets tusentals medlemmar har tillsammans otroligt mycket erfarenhet av att komma tillbaka och må bättre igen. Så vi frågade dem: 

Hur gör du för att må bra med sköldkörtelsjukdom? 

Vill du läsa Facebookinlägget och alla erfarenheter i sin helhet? Där finns otroligt många kloka insikter och råd, tyvärr kan vi inte ta med alla här. Klicka då här.

Totalt har vi samlat 7 viktiga erfarenheter, och idag får du nummer 5 till 7. Fler erfarenheter från medlemmarna hittar du här och här.

5. Vila tillräckligt 

Vi vet alla att det inte fungerar att bränna ljuset i båda ändar. Vi behöver lyssna på kroppen och dess återhämtningsbehov för att vi ska må bra. Det är som att vi behöver någon annans tillåtelse för att vila när vi behöver, att det är fult att slå av på takten. Om du behöver bekräftelse på att det är OK att göra minde har du det här från medlemmarna.

Ann-Mari: “Är noga med sömnen och att vila tillräckligt, att vara snäll mot mig själv.”

Louise om insikten att hon inte måste vara en “duktig flicka”: “Förstå att man inte behöver ses som en ”bra” människa för att man väljer att inte stressa genom livet och samla på sig ”duktighetspoäng” med hur mycket man arbetat och åstadkommit. Man är inte lat för att man sätter hälsan, måendet och livet först.”

Maria tar sig trots oförstående omgivning tid för vila: “Vilar mycket och försöker att lära mig göra saker i min takt och inte ta på mig en massa och sen bli frustrerad för att jag inte orkar allt jag vill. Samtidigt försöker jag hålla mig borta från människor(tex. vissa familjemedlemmar) som jag känner inte förstår alls denna sjukdom och sätter press på mig som får mig att må värre och känna mig skyldig tex. till att vara lat eller onormal pga. att jag inte orkar så mycket.”

6. Hitta din kost 

Idag finns inga tydliga belägg för vilken roll kosten spelar när vi blir sjuka och när vi läker oss själva. Däremot saknas det inte erfarenheter i gruppen om att kosten haft en avgörande betydelse för att må bättre igen. Precis som med läkemedel finns det inte ett sätt att lägga upp kosten. Du måste själv prova dig fram till vad som fungerar för dig. 

Anneli berättar om sin väg: “Tog egna prover via werlabs och köpte vitaminer och mineraler själv. Fick bättre värden på järn, B12 och D-vitamin. VC erkänner bara brist på D-vitamin. Följer upp med prover på werlabs. Fick mer energi och ork. Värken började släppa och jag kunde göra mer. Stöttar med eteriska oljor för de tillfällen värken kommer och minskat intaget av värktabletter nåt så grymt.Använder eteriska oljor för stresshantering tillsammans med mindfulness. Har hittat några oljor som har hjälpt mig att stötta humöret.”

Samtidigt är det som med medicinering, vilka kosttillskott som är överflödiga eller nödvändiga – är individuellt. Susanna påminner: “Inte luras på massa onödiga kosttillskott om man inte har någon specifik brist, eftersom många inte har en aning om att de kanske rent av gör mer skada än nytta då de kombinerar agonister med antagonister osv.” 

Anna har jobbat med djupare mönster som hindrat henne från att må bra: “Tog bort alkoholen, sockret och började motionera… Det är min lösning och mitt sätt att leva. Tufft val eftersom jag missbrukar socker och har haft problem med alkoholen men jag vill leva ett gott liv så nu mår jag bättre ”

Många berättar att det hjälper dem att plocka bort gluten ur kosten. Gluten är ett protein som finns i spannmål, bland annat vete och råg. Mona tillexempel: “Idag äter jag inte heller gluten eller laktos och tagit bort lite annat i kosten vilket gjort att min mage mår bättre och att jag tappat lite till av övervikten. Jag tar tillskott av div vitaminer och mineraler.” 

AIP eller autoimmun paleo är det flera som provat och tipsar om. Bland andra Louise: “För mig gjorde strikt AIP (autoimmuna protokollet) en riktigt stor skillnad på endast en månad i kropp och knopp.”

En del i att vara snäll mot sig själv är att ge den mat regelbundet. Det fungerar för flera av medlemmarna. 

Marie: “Jag blev bättre först när liothyronin sattes in men sen ska man inte helt förlita sig på medicin utan även göra livsstilsförändringar för att må bättre. Jag har blivit bättre på att minimera stress, ser till att äta 3 mål plus 2 mellanmål varje dag. ”

Cecilia: “Det viktigaste momentet för mig har varit att minska ner på sådant som stressar mig och att finna tid för återhämtning i naturen. Därutöver skulle säga att regelbunden motion och yoga samt fasta klockslag för måltider: frukost, mellanmål, lunch, mellanmål, middag har hjälpt mig mycket. Men som sagt, jag är otroligt känslig för stress och har blivit bra på att känna igen det när det är på väg så jag hinner stoppa i tid.”

7. Dela med andra 

Tillsammans är vi alltid starkare. När vi som sköldkörtelsjuka visar upp hur många vi är och vilka våra behov är blir det lättare att göra vår röst hörd.  

Eli om styrkorna med tillsammans: “Stöd och backning från människor runt omkring, inte minst här i gruppen – utan er kunskap, empati och systerskap skulle jag varit sjukskriven idag och jag skulle aldrig lyckats få min yngsta dotter. TACK!!!”

Vill du bli medlem och ta del av gemenskap och kunskap? Läs mer genom att klicka här.