Kokbok för sköldkörteln är här!

En forskningsstudie från april 2019 visar att autoimmun paleokost kan ge minskade symtom och högre livskvalitet hos personer med Hashimotos sjukdom (hypotyreos). Nu kommer Kokbok för sköldkörteln som bygger på samma principer som tillämpats i den kliniska forskningen. Det går utmärkt att följa upplägget hemma i sitt eget kök.

Kosten ska ses som ett komplement till eventuell läkemedelsbehandling med sköldkörtelhormon. Det är viktigt att komma ihåg att man aldrig ska sluta med medicinering utan samråd med läkare!

Kokbok för sköldkörteln inleds med en faktadel om sköldkörtelsjukdom och autoimmun kost (AIP), skriven av Karl Hultén, följt av Cecilia Nisbet Nilssons enkla och läckra recept stärker din maghälsa, fyller på med näring och förändrar spelplanen för ditt immunförsvar. Här finns vardagsmat, frukost, mellanmål, bröd och dryck. Berättelser från personer som blivit hjälpta av denna kost ger dig inspiration och motivation.

Sköldkörtelsjukdom börjar i de flesta fall i magen, där vårt immunförsvar bor. När sköldkörtelns funktion brister slår det tillbaka med ytterligare försämring av maghälsa och inflammation. Det uppstår en negativ spiral som behöver brytas med hjälp av kost och livsstil.

Läkemedelsbehandling med hormonersättning kan göra dig bättre, men sällan helt bra. Det beror på att själva grundproblemet med immunförsvaret inte kan åtgärdas med läkemedel. Immunförsvaret är fortfarande ur balans och fortsätter orsaka problem i hela kroppen. För att komma tillrätta med inflammation och kvarstående symtom måste maghälsan förbättras och din kropp få den näring den behöver.

Den autoimmuna kosten (även kallad AIP från ”autoimmuna protokollet”) är fri från gluten, mejeriprodukter, socker och tillsatser. Den är dessutom fri från vanliga allergen som ägg, nötter och frön samt livsmedel som kan irritera immunförsvaret. Det rekommenderas att du följer detta kostupplägg i minst 4–12 veckor. Därefter följer återintroduktioner där du testar dig fram till en individanpassad läkande kost.

Bokens faktadel går igenom:

• vad autoimmun kost (AIP) är och hur det påverkar sköldkörtelsjukdom
  • kopplingarna mellan glutenkänslighet och Hashimotos
  • hur du ska tänka kring intag av selen och jod när ska äta för att minimera risker och
    symtom
  • hur psykisk stress påverkar sköldkörteln
  • hur din tarmflora kan påverkas för att minska dina symtom

Köp Kokbok för sköldkörteln hos Bokus

Provläs gärna boken

Sköldkörtelsjukdom ska uppmärksammas mer

”Jag är medlem för att förbundet ska kunna fortsätta driva frågan att sköldkörtelsjukdom ska uppmärksammas mer. Jag tror att man måste ha ett förbund eller något större för att synas och uppmärksamma sjukdomen.”

/Carro, 47, medlem sedan 2018

Gå med i Sköldkörtelförbundet du också! Se vad ett medlemskap kan ge dig och vad ditt stöd bidrar till »

Mer Böcker och poddar